Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan Piteå kultur
skolas projekt Danskraft har riktat sig till tjejer, transpersoner och icke-binära i åldern 13–19 med psykisk ohälsa. Syftet med projektet har varit att skapa en trygg plats där eleverna har kunnat dansa fritt utan krav vilket bland annat betytt att täcka för speglarna i danslokalen. Som framgångsfaktorer för att nå barn och unga med psykisk ohälsa konstaterar man i denna kommun vikten av uppsökande verksamhet samt ett nära samarbete med elevhälsan och kuratorer. En av pedagogerna som har deltagit i Danskraft har varit ute i skolorna och pratat med elever för att skapa förtroende. Samtidigt har elevhälsan och kuratorerna informerat elever med behov om möjligheten att delta i Danskraft. Eleverna har haft alltifrån mycket huvudvärk och ofta ont i magen till mer allvarlig psykisk ohälsa. Danskraft har på så sätt har fungerat både förebyggande och som rehabilitering. Kumla kulturskola har arbetat med barn och unga med hemmasittarproblematik. Kulturskolan har samarbetat med elevhälsan genom att skolsköterskan eller en specialpedagog har gett eleverna förslag om att delta i särskilda aktiviteter i kulturskolan. En av kulturskolans pedagoger har anordnat kortkurser för de elever som har varit intresserade av att delta. Kortkurserna i kombination med hög flexibilitet från pedagogen, som har kunnat anpassa tid och utformning för aktiviteterna efter elevernas behov, beskrivs som en framgångsfaktor i arbetet med målgruppen. Kortkurserna har varit mycket viktiga för de elever som har deltagit. Ingen har dock sökt sig till kulturskolans ordinarie utbud. Nyanlända barn och unga Nästan alla kulturskolor i fallstudien riktade sig på något sätt mot nyanlända barn och unga under 2016. Skolorna bedömer att behovet av riktade insatser mot denna målgrupp var lägre påföljande år, men vissa aktiviteter fortsatte under 2017 och 2018. Flera kulturskolor har till exempel genomfört riktade informationsinsatser i områden med en hög andel nyanlända barn och unga, bland annat genom att ge ut information om kulturskolan på flera språk. Samverkan med kommunens mottagningsenhet eller motsvarande har lyfts som en viktig framgångsfaktor till att nå ut till unga nyanlända. 11/30