Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan nomiska utma
ningar. Det är tydligt att det för många av dessa varit en prioriterad uppgift att nå fler barn och unga bosatta i socioekonomiskt utsatta stads- eller kommundelar. Flera kulturskolor har därför använt kulturskolebidraget till att rikta insatser mot barn och unga i dessa områden. Merparten av dessa aktiviteter har varit uppsökande och i form av öppen verksamhet. Bidragsredovisningarna ger flera exempel på hur kulturskolan jobbat för att öka deltagandet av just målgruppen socioekonomiskt utsatta barn och unga, här presenteras ett par. Genom GIS-analys identifierade Uddevalla kulturskola 2016 att de hade ett lågt deltagande av barn och unga i områden med socioekonomiska utmaningar. Sedan 2016 har kulturskolan haft ett uppdrag av kommunen att nå barn och unga i dessa områden. Med hjälp av kulturskolebidraget har kulturskolan därför bedrivit öppen verksamhet med prova-på-aktiviteter, samt kortkurser inom specifika ämnen som dans och teater. För att nå deltagare har kulturskolan samarbetat dels med skola, fritidsgårdar och bostadsbolag för att hitta lokaler, dels med två regionala institutioner som har bidragit med kunskap och kompetens om målgruppen. I de prioriterade områdena har kulturskolan haft så kallade kulturverkstäder, där barn och unga har fått anmäla sig till ett ämne att delta i under 8–10 tillfällen. Kulturverkstäderna har även haft öppna kvällar dit elever har fått komma oanmälda. Kulturskolan har lagt fokus på att möta föräldrar och beskriva kulturskolans verksamhet och konstaterar att förskolan har fungerat extra väl som en mötesplats. Kulturskolans lärdomar och reflektioner från arbetet summeras såhär: Som framgångsfaktorer i arbetet med att nå elever i områden med socioekonomiska utmaningar hänvisar kulturskolan till kontinuitet, att nå ut till hela familjer, samt att öka förståelsen för kulturskolan hos föräldrar för att dessa skulle vilja skicka sina barn till kulturskolan. Nyckeln har varit att skapa låga trösklar, där en mycket viktig faktor har varit att verksamheten har varit avgiftsfri. Kulturskolan har därför infört att elever som vill börja en vanlig terminskurs har kunnat få de första två terminerna gratis och börja betala först den tredje terminen. Man konstaterar att kulturskolan tappat många elever vid den tredje terminen när deras deltagande har börjat kosta. 8/30