Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan Inledning Ba
kgrund och syfte med kulturskolebidraget Kulturrådet har sedan 2016 årligen utlyst ett statligt bidrag som kommuner som har en musikeller kulturskola kan söka om. De tre första åren, 2016–2018, styrdes bidraget av förordning (2015:998) om statsbidrag till kommuner som bedriver musik- och kulturskoleverksamhet. Enligt förordningen var ändamålet med statsbidraget att bidra till låga elevavgifter, göra den kommunala musik- och kulturskolan mer jämlik samt till att förbättra möjligheterna för barn och ungdomar att delta i verksamheten. 1 Kulturskolorna har årligen redovisat vad bidraget har använts till och det huvudsakliga underlaget för denna rapport är kommunernas redovisningar samt en kvalitativ fallstudie i tio kommuner. Syfte med uppföljningen av bidragets tre första år Syftet med denna rapport är att visa vad bidraget har använts till. Det handlar om att ge en bild av bidragets kortsiktiga resultat, men också om att presentera kulturskolornas erfarenheter av sina utvecklingsarbeten de första åren ett statligt bidrag till verksamheten varit tillgängligt. Ett samlat syfte är att ge underlag för Kulturrådets fortsatta arbete med bidraget så att stödet till kommunala kulturskolor kan utvecklas vidare. I rapporten redovisar Kulturrådet bidragets utfall, per år och samlat för hela perioden 2016–2018, med särskild fokus på att sammanställa hur kommuner har jobbat för att utveckla kulturskoleverksamheten med bidragets hjälp. Villkor för fördelning av bidraget För att ta del av bidraget behövde kommunerna redan ha en musik- eller kulturskola, de fick inte söka för nyetablering av kulturskoleverksamhet. Målet med bidraget de tre första åren var att göra kulturskolan mer tillgänglig och jämlik. Kulturskolorna tog sin an uppgiften genom att erbjuda fler barn och unga möjlighet att ta del av verksamheten och ha låga eller inga avgifter på nya kurser. De fick även söka för avgiftssänkning, givet att avgiften tidigare höjts till följd av kvalitetshöjande insatser så att avgiftsnivån hamnat över riksgenomsnittet. Tillvägagångssätt och metodutmaningar Rapporten baseras på en kvantitativ och en kvalitativ uppföljning av bidragets användning. Studien gjordes på uppdrag av Kulturrådet av Ramboll Management Consulting, mellan december 2019 och juni 2020. Kulturrådet och Ramboll har i dialog enats om avgränsningar och om urval av kommuner till fallstudien. Kulturrådet har även medverkat i två workshopar med konsulterna i syfte att klassificera hur kulturskolornas breda verksamhet bäst kan beskrivas i analysen, själva kategoriseringen av aktiviteter och insatser som genomförts med bidraget. Ramboll har stått för kvalitativ 1. Förordningen var tidsbegränsad till 31 december 2018. 4/30