Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan Kulturskolan
i Borås är ett exempel på en kulturskola som har använt bidraget för att utveckla nya undervisningsformer utan direkt koppling till en specifik målgrupp. Den mobila kulturskolan som utvecklats i Borås har bestått av två pedagoger som på förfrågan har åkt ut och undervisat i film och animation. Kulturskolan har använt bidraget till att hyra en minivan, anställa två pedagoger, samt köpa in material som iPads och kameror. Tanken har varit att den mobila kulturskolan skulle kunna bokas av antingen grupper av barn och unga eller vuxna som arbetar med barn och unga. Kulturskolan delade därför ut två olika informationsblad om hur man bokade den mobila kulturskolan för barn och unga respektive vuxna. Det har dock visat sig att det framför allt har varit vuxna som har stått för bokningarna. Kulturskolan har samarbetat med flera olika aktörer i arbetet med den mobila kulturskolan. De har främst samarbetat med skolan, för att kunna bedriva pop-up-verksamheten där efter skoltid, samt Centrum för flerspråkigt lärande (CFL), som är en kommungemensam skolorganisation med ansvar för bland annat mottagning av nyanlända elever och modersmålsundervisning. Kulturskolan i Varberg har bedrivit sommarkulturskola med hjälp av kulturskolebidraget, dit barn och unga har fått komma för att prova på ett tiotal olika ämnen. Första året hade kulturskolan heldagar med blandade åldrar. Andra året genomförde kulturskolan halvdagar för yngre barn på förmiddagen och äldre barn på eftermiddagen. Andra året tog kulturskolan även kontakt med elevhälsan och Socialförvaltningen för att ge förtur till barn och unga som är ”socialt utsatta”. Kulturskolan uppskattar att mer än 50 procent av de barn som har deltagit i sommarskolan har varit nya elever som inte hade deltagit i kulturskolans verksamhet tidigare. Utvecklat utbudet – lagt till kurser i nya konstformer Den kvantitativa studien tyder på att kulturskolorna har vidgat sitt utbud av konstformer. I återrapporteringsblanketterna har kulturskolorna fått ange om bidraget har lett till att de erbjuder nya konstformer. Sammanställningen av svar visar att minst 60 procent av kulturskolorna uppger att de med bidragets hjälp har erbjudit nya konstformer under samtliga tre år. 5 5. Här finns skäl att påminna om risken för tolkningsfel. Kulturskolorna kan ha uppgett kurser/verksamhet som antingen ny jämfört med konstformer som erbjöds innan bidraget kom eller också ny jämfört med föregående år. 15/30