Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan När det gäll
er samverkan med skolan rör det ofta samutnyttjande av lokaler i någon form, vilket kommer samtliga barn och elever till del. Det har dock visat sig vara särskilt framgångsrikt för barn och unga med funktionsnedsättningar, där det har varit en viktig faktor att bedriva aktiviteter i särskolans lokaler tillsammans med pedagoger från både kulturskola och särskola. Det kan konstateras att samverkan i sig stärks om parterna upplever stöd från förvaltningsnivån eller också av eldsjälar som ser vinster för den respektive verksamhets målgrupp(-er) av ett närmare samarbete. Några som intervjuats lyfter även att samverkan med föräldrar har varit en viktig framgångsfaktor i genomförandet av aktiviteter. Detta framför allt för att föräldrar utan kännedom om kulturskolan sedan tidigare ska känna trygghet i att låta sina barn delta i kulturskolans aktiviteter. Engagerade pedagoger Sist men inte minst visar intervjustudien på betydelsen av utvecklingsbenägna pedagoger som en faktor som påverkat kulturskolorna positivt. De har framför allt spelat en central roll för att nå nya målgrupper och behålla befintliga elever. Pedagogerna har spelat en viktig roll för att skapa förtroende bland eleverna, inte minst hos nya elever som inte tidigare sökt sig till kulturskolan. Kreativa och nyskapande pedagoger har styrt upp och undervisat i konstformer som för den aktuella skolan varit ny verksamhet. Många pedagoger har antagit utmaningarna med att undervisa i nya former eller på nya ställen. Deras engagemang och utvecklingsvilja har bidragit till en positiv utveckling av verksamheten samt till att nå flera barn och till att behålla befintliga elever. 25/30