Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan Ytterligare
en svårighet för kulturskolan i landsbygdskommuner handlar om att hitta rätt kompetens för att utveckla nya konstformer. Tillgången till och utbudet av pedagoger är generellt mindre, vilket begränsar kulturskolornas möjlighet att kunna erbjuda konstformer som barnen är intresserade av och som kompetent personal kan undervisa i.10 Samverkan Enligt kulturskolornas återrapportering har kulturskolorna samverkat med fem typer av aktörer11 i arbetet med bidraget samt att skolan har varit en särskilt viktig samverkanspart, bland annat för att nå nya och fler elever. Rangering och fördelning framgår av figuren nedan. Figur 6 Kulturskolornas samverkansparter Skola Lokal/Regional samverkan Kulturaktörer Civilsamhällesorganisationer Övriga aktörer 44 20 9 8 6 4 55 100 75 52 28 72 44 47 100 87 100 78 100 2018 2017 2016 Fallstudien bekräftar att samverkan har varit en framgångsfaktor för kulturskolornas arbete med bidraget, både vad gäller att nå nya målgrupper och för att anpassa aktiviteter efter målgruppernas behov. En samverkanspart har till exempel kunnat fungera som en dörröppnare för kulturskolan till en specifik målgrupp som vanligtvis inte har sökt sig till kulturskolan. I frågan om lokala samverkansparter är det ofta bibliotek och fritidsgårdar som nämns i första hand. Det kan dock lika gärna handla om samverkan mellan kulturskolan och ett HVB-hem för att nå nyanlända. Det kan också handla om att kulturskolan har fått bedriva verksamhet i lokaler som tillhör skolan, biblioteket eller en fritidsgård, vilket har underlättat deras genomförande av aktiviteter. Biblioteken har ofta generösa öppettider och är tillgängliga genom sitt geografiska läge. Många kulturskolor har använt biblioteken till att testa öppen verksamhet och därigenom kommit i kontakt med för dem nya målgrupper. I samverkan mellan kulturskolor och fritidsgårdar har samverkan ofta inriktats på specifika aktiviteter eller målgrupper, och läget varit mer sekundärt. Exempelvis har pedagoger från fritidsgården initierat, bjudit in till eller lett aktiviteter i regi av kulturskolan. Fördelen med det är fritidspedagogen har känt eller haft kännedom om den specifika målgruppen och vad de har efterfrågat för typ av aktiviteter, vilket har ökat chanserna att aktiviteterna har motsvarat målgruppens behov. Samma resultat rapporteras om för kulturskolans samverkan med andra av aktörerna ovan – de externa samverkansparterna har gett aktiviteterna legitimitet bland potentiella deltagare och på så sätt har fler deltagare lockats till kulturskolan. 10. Se rapporten Kulturskola i rörelse, Kulturrådet 2019 11. Skola, lokal/regional samverkan (inklusive kommunala förvaltningar, bibliotek och fritidsgårdar), civilsamhällesorganisationer, kulturaktörer och övriga aktörer. 24/30