Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan identifierat
att eleverna i verksamheten till övervägande del har bestått av tjejer, samt att de elever som är killar ofta har deltagit i mer resurskrävande ämnen med enskild undervisning. Med hjälp av kulturskolebidraget har kulturskolan därför utökat sitt kursutbud med två nya ämnen, musikproduktion och nycirkus, som är gruppaktiviteter som attraherat både killar och tjejer. För att nå nya målgrupper har kulturskolan lagt ett stort fokus på att tillgängliggöra såväl de befintliga som de nya ämnena. Arbetet inleddes med att marknadsföra kulturskolan ur ett genusperspektiv. Bland annat trycktes en tidning som samtliga hushåll fick ta del av, där fokus låg på att skriva normkritiskt, jämställt och inkluderande samt att använda bilder utifrån samma kriterier. Satsningen gav resultat: Till kursen nycirkus var deltagarna ungefär hälften killar och hälften tjejer. I musikproduktion har visserligen killar varit i majoritet, men fler killar har sökt sig till kulturskolan och börjat utöva konstformer i grupp. Ökningen av killar är ungefär 4–5 procent. Bidraget har använts för att utveckla verksamheten Kulturskolorna har med bidragets hjälp utvecklat verksamheten på flera sätt, vanligast genom att förnya undervisningsformerna, bredda utbudet med nya konstområden och starta verksamhet på nya platser. De har riktat in sig på att vara en verksamhet för flera barn och unga, både barn och unga som inte deltagit i kulturskolan tidigare och utpekade målgrupper som visat ovan. Utvecklat undervisningsformerna Enligt den kvantitativa uppföljningen har 78 procent av kulturskolorna använt bidraget till att utveckla sina undervisningsformer. Också en majoritet av de som intervjuats i fallstudien uppger att bidraget har använts för att utveckla undervisningsformerna. Kulturskolorna har utvecklat och erbjudit undervisning i form av öppen verksamhet, drop-in, prova-på, kortkurs, lovverksamhet och undervisning i grupp. Figuren nedan visar mer detaljerat vilka former för undervisning som kulturskolorna har utforskat under de tre första åren med bidrag. Figur 2 Undervisningsformer 2016-2018. Procent Gruppundervisning Lov-verksamhet Öppen verksamhet Prova-på Terminskurs Drop-in Ny metod Kortkurs Individuell undervisning Annan undervisningsform Helg 13 8 8 6 7 5 2 1 2 1 6 6 2 2 2 4 1 1 2 1 3 2 8 10 4 4 3 10 8 22 8 6 8 19 10 17 19 12 17 12 16 2018 2017 2016 Flera kulturskolor har utvecklat nya undervisningsformer i syfte att nå nya målgrupper. Men lika eftersträvansvärt har det varit att kulturskolorna har utforskat särskilda undervisningsformer i syfte att utveckla verksamheten, utan specifikt rikta sig till en särskild målgrupp. Nedan presenteras några exempel på bidragsfinansierad verksamhet som syftat till att locka flera deltagare till kulturskolan. 14/30