Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan Ett exempel
är Sandviken, där kulturskolan utformat initiativet Frikult. Detta är en öppen fritidsverksamhet för elever i högstadiet och gymnasiet som fortfarande finns kvar i kulturskolans verksamhet. Frikult är organiserat i samverkan med den kommunala fritidsenheten, Tillsammans har kulturskolan och fritidsenheten erbjudit aktiviteter inom bland annat dans, musik, bild och teater. Genom samarbetet med fritidsenheten kan kulturskolan nå befintliga mötesplatser för ungdomar, exempelvis fritidsgårdar. Kulturskolechefen beskriver dock att det fortfarande kan vara utmanande att få ungdomar till verksamheten. För att öka antalet deltagare har ungdomscoacherna på fritidsenheten anordnat skolbesök tillsammans med en grupp intresserade elever. Arbetssättet var särskilt framgångsrikt 2016, framför allt gentemot gruppen ungdomar med utländsk bakgrund. Kulturskolan i Göteborg har haft öppen verksamhet riktad mot äldre ungdomar. I stadsdelen Majorna/Linné har kulturskolebidraget använts till en öppen verksamhet riktad mot ungdomar i åldrarna 13–19 år. Verksamheten har bedrivits i en stor lokal i centrum, som har varit öppen fyra timmar en kväll i veckan. Undervisning har skett under fria former utan en fast undervisningsplan. Lokalen har även använts som social mötesplats, där unga har kunnat umgås samtidigt som de har tagit del av verksamheten. Verksamheten har utformats utifrån önskemål från elever i den tilltänkta åldersgruppen. I dialog med elever som redan fanns i kulturskolans ordinarie verksamhet fick kulturskolan veta att ungdomarna inte ville behöva komma varje gång eller behöva skriva in sig, för att även kunna ta med kompisar som inte har deltagit tidigare. Ungdomarna önskade sig också en verksamhet med flexibilitet och variation, så att de inte skulle vara låsta i en aktivitet hela terminen. Kulturskolan tog fasta på ungdomarnas önskemål och har försökt att utforma den öppna verksamheten därefter. I genomsnitt har cirka 40 unga deltagit vid varje tillfälle, varav några har varit återkommande. Några av dem har stannat kvar i verksamheten och blivit återkommande besökare. Tjejer eller killar Vissa kulturskolor har arbetat med riktade insatser för att nå ett underrepresenterat kön. Det kan handla om att jämna ut könsfördelningen för en särskild kurs, till exempel att starta kurser i hiphop för att locka fler killar till dans. Det kan också handla om att få hela kulturskolan mer jämställd. Ett exempel hämtas från Kulturskolan i Varberg. Varberg kommun har haft en målsättning om att bli en mer jämställd kommun. Kultur- och fritidsförvaltningen har också satt detta som en prioritering för kulturskolans verksamhet. Kulturskolan har 13/30