Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan Analys och s
lutsatser Uppföljningen har inriktats på att visa vad bidraget har gått till samt på kulturskolornas egna erfarenheter från arbetet med bidragsmedel de tre första åren. Ett annat syfte med uppföljningen har varit att ge Kulturrådet underlag för att vidareutveckla stödet till kulturskolorna. Enligt förordningen var målet med bidraget de tre första åren att underlätta för kulturskolorna att nå nya målgrupper genom att bidra till låga elevavgifter, göra den kommunala musik- och kulturskolan mer jämlik samt till att förbättra möjligheterna för barn och ungdomar att delta i verksamheten.12 Sist i kapitlet resonerar vi kring i vilken grad kulturskolorna har närmat sig dessa mål och vad som behövs för att komma än längre i dessa avseenden. Vi lyfter även vad som kan behövas för att den positiva utvecklingen kan fortsätta en längre tid. Bidraget har finansierat angelägen utveckling Av de tidigare kapitlens resultatredovisning framgår att kulturskolebidraget varit ett värdefullt bidrag som startat utvecklingsprocesser inom många delar av kulturskolan. Uppföljningen visar också att kulturskolorna har använt bidraget till att nå nya grupper av barn och unga, pröva ny pedagogik, nya konstformer och på annat sätt utveckla verksamheten i syfte att göra kulturskolan relevant för flera. Bidraget har skapat förutsättningar att utveckla verksamheten Bidraget har möjliggjort för flera av kulturskolorna att ta fram och pröva ut olika aktiviteter som i sin tur har skapat kontakt med nya målgrupper och utvecklat arbetsformerna och i viss mån pedagogiken. Såväl elever som pedagoger har gynnats: Eleverna har erbjudits möjlighet att prova på nya konstformer eller undervisningssätt. Nya elever har upptäckt kulturskolan, befintliga elever har fått ny inspiration att fortsätta i verksamheten genom att undervisningen skett på nya sätt eller handlat om andra uttryck. Pedagogerna har fått möjlighet att praktiskt prova ut nya idéer, som att utveckla verksamheten genom att starta nya konstformer, undervisa på nya platser eller använda nya undervisningsformer. Bidraget har på så vis gett kulturskolorna förutsättningar att utvecklas inom de områden som de har fokuserat på. En känd och tillgänglig kulturskoleverksamhet är något som flera kulturskolor strävar efter. Flera har dessutom som uttalat mål att nå nya grupper av deltagare, vilket också varit det centrala syftet med bidraget. Genom bidraget har många kulturskolor kunnat arbeta för att nå den typen av mål. Resultaten kan således uppfattas som en positiv indikation på att bidraget har fungerat och fyllt sitt syfte. Vissa av resultaten verkar ha potential att finnas kvar över tid Uppföljning visar flera kortsiktiga resultat från kulturskolornas arbete med bidraget, men avtryck på lång sikt är svårare att upptäcka efter bara tre år. Det finns dock kulturskolor som redan nu beskriver 12. Förordningen var tidsbegränsad till 31 december 2018. 26/30