Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14 bensinskatten? Ne Jaj rätt att höj
a Är det fd utredningschef Motormännen, talesperson för KENNETH WINSBORG, bensinskatteuppror.se MONIKA SUNDSTRÖM, styrelseledamot Miljöförbundet Jordens Vänner Måste bensinskatten höjas för att rädda miljön? Nej. Om man ska påverka de mänskliga utsläppen av koldioxid, bör man lyssna på de internationella experterna i FN:s klimatpanel, IPCC. De vill ha en global koldioxidskatt, och de förordar max 1.40 kronor i skatt per liter bensin. I Sverige betalar vi 8 kr litern i skatt. Nej, det är endast den lättuppumpade oljan som tar slut om 60-70 år. Det går att producera olja av plastavfall, och du kan omvandla kol till dieselolja. Man kan också använda oljesand. Visst är det dyrare, men man kan skjuta upp prishöjningen genom att sänka skatten. Ända sedan början av 1900-talet har man pratat om att oljan snart tar slut, men det har inte varit sant. Nej, inte om man lyssnar på FN:s klimatpanel. Vad är det för god sak att en låginkomsttagare i Sverige ska betala mer än en miljonär i Kina? Den goda saken måste väl vara att sänka utsläppen globalt. Alla avsteg du gör från deras råd motverkar en global lösning. Ja, det är ett jättestort problem att vår generation bränner upp den sista oljan, till exempel genom att köra bil på den. Koldioxidutsläppen är idag mycket högre än det worst-case scenario som FN:s klimatpanel, IPCC, har räknat ut. Bör vi vänja oss vid högre pris, eftersom oljan tar slut? Ja, det måste vi verkligen göra. Amerikansk militär varnar för oljebrist detta decennium, och vi behöver sända en kraftig signal. Vi pratar om 5 kronor snarare än 50 öre i bensinskattehöjning. Man kan inte önska bort att oljan tar slut. Vi måste inse att naturen har sina begränsningar. Ska vi betala mer än kineser och amerikaner? Vi ska minska koldioxidutsläppen över hela jorden, men var och en måste ta sitt ansvar. Även om man bortser från den globala frågan, skulle vi få ett bättre samhälle om vi minskade biltrafi ken. Buller, avgaser och föroreningar påverkar vår hälsa. De med låga inkomster drabbas inte, de åker redan kollektivt i dag. Hur påverkas vår konkurrenskraft? Se på Indonesien, Kina och Malaysia, där subventioneras bensin och diesel. Deras företagare köper under världsmarknadspriset. Det är förödande för vår konkurrenskraft att höja bensinskatten. Vi bor dessutom i EU:s glesbygdshörn. Det måste vi ta hänsyn till för att vi inte ska halka efter. Det är klart att vi får sämre levnadsstandard annars. 14 KOLLEGA 4-10 De länder som ställer om till ett annat transportsystem redan nu kommer att ha ekonomiska fördelar då oljan tar slut. RICKARD JAKBO URBAN ORZOLEK URBAN ORZOLEK
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68