Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42 ”Rätt attityd viktigare än rätt re
surser” Nu drar alla åt samma håll. Lillemor Martinsson och Rebecka Asteberg kan intyga att det blivit roligare på arbetet. som förmedlades var att man ska tänka positivt och inte älta misstag man själv eller andra gjort tidigare. Det kan låta som klyschor. Hjälp dig själv-branschen är full av böcker och föredragshållare som kommer med liknande råd. – Skillnaden mellan floskler och fungerande hjälp är att det kändes som att han stod för det han förmedlade. Det kändes ärligt och genuint, säger Lillemor Martinsson. I dag är stämningen mycket bättre på Carrier. Flera personer som vi träffar på vårt besök säger att folk trivs och att det känns som att alla drar åt samma håll. Ett tecken på ökad gemenskap är att personalen äter frukost tillsammans varje onsdag. Andra förändringar är att badmintonplanen inne på lagret börjat användas flitigt sena onsdagseftermiddagar och att personalens årliga skidresa till Sälen aldrig lockat så många att följa med som den här vintern. – Det är en helt annan gemenskap nu än för ett år sedan. Vi är inte bara arbetskamrater – vi är kompisar också, säger Rebecka Asteberg. För att jobba vidare på att stärka sammanhållningen har all personal skrivit ner två eller tre egna råd på ett papper. Efteråt har de sammanställts på en tipstavla som häromveckan sattes upp i lunchrummet. På Lillemor Martinssons lapp stod det att kommunikation är a och o. Det kan exempelvis handla om att observera kollegor som mår dåligt. Om någon snäser mot omgivningen gäller det att våga fråga vad det handlar om. I stället för att undvika den personen, kan man hjälpa honom eller henne. Rebecka letar med blicken efter sina bidrag. – Jag ser dem inte nu, men det handlade om att du ska tro på dig själv och inte älta gamla misslyckanden. Tyvärr tror jag att framför allt vi tjejer har lätt för att tro mindre om oss själva än vad vi egentligen kan. Hon tycker att arbetsgivare i allmänhet borde vara mer intresserade av att stötta de anställdas tilltro till sin egen förmåga. Positiva och entusiastiska medarbetare är en nyckel för att företag ska gå bra. Utmaningen är nu att fortsätta den positiva utvecklingen och inte efter hand återfalla i gamla vanor. – Klubben ska ordna gemensamma grupparbeten där vi går igenom vad som hände på inspirationsföredraget, varför vi fick en sådan energi av det. Detta med stöd av företagsledningen, det ligger ju lika mycket i deras intresse att vi underhåller det här, säger Lillemor Martinsson. LILLEMORS OCH REBECKAS TIPS ● Gnäll sprider sig lätt. Därför är det bättre att prata om saker som kan bli bättre, i stället för sådant som är dåligt. ●Om du vill ha en förändring är det bättre att se vad du själv kan göra än att vänta på andra. ●Gå till din lokala fackklubb om 42 KOLLEGA 4-10 du behöver stöd. ●Gör något bra av din fritid så kommer du att trivas bättre på jobbet. ●Ledningen ska se till att kommunikationen fungerar såväl uppåt som nedåt. Inspiratören Olof Röhlander ser sig själv som en igångsättare. – Min roll är att vara en katalysator och då gäller det att få med sig alla. Sedan kan någon annan, från ledning eller fack, ta processen vidare utifrån de budskap och nyckelord jag planterat. Senaste året har han föreläst på mer än 100 arbetsplatser. Med de erfarenheterna ser han snabbt vilka specifika behov som finns och var han ska lägga nivån. Förberedelserna handlar framför allt om att vara trovärdig. Annars kan det bli helt fel. – Om de har svårt att identifiera sig med mig för att jag är dåligt påläst eller bara läser innantill får mina budskap motsatt effekt, säger han. Han tror att ödmjukhet är viktigt för att få med sig exempelvis personalen på ett företag. Precis som i alla relationer handlar det om att släppa garden och våga bjuda på sig själv. Om mottagarna ska ta till sig ett budskap måste de också tycka att inspiratören är okej. – Jag är medveten om att det finns svårigheter i att förändra sig och det är viktigt att jag förmedlar det, bland annat genom att berätta om mina egna misstag. Sedan är humor ett viktigt redskap för igenkänning. När vi berättar om kommentarerna från Carrier blir Olof Röhlander glad, men inte överraskad. Han kände att han nådde fram till dem och tror att det berodde på en grundlig research och på att föreläsningen hölls utanför företaget. Det är mycket lättare att tala om förändring i en främmande miljö än i personalmatsalen. Han besökte Carrier, dels för att samtala med ledningen, men det blev också en promenad i företagets lokaler – Man ska inte dra för stora växlar av ett enskilt föredrag, men jag fick ett intryck av att det var en tid av förändring och att det fanns ett behov av input. Min grundtanke var att prata om nuet och framtiden, att det är där man ska lägga fokus och inte på diskussioner om saker som redan hänt. Sådana saker kan, tagna ur sitt sammanhang låta som floskler eller meningslösa, men jag tror jag lyckades få fram det budskapet och att det är viktigare att ha rätt attityd än rätt resurser.
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68