Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41 Ett föredrag om inspiration blev v
ändpunkten. Nu trivs Rebecka Asteberg och Lillemor Martinsson på jobbet igen, men positiv energi är något som måste underhållas om man ska behålla den. TextThomas Reckmann BildPer Hanstorp Från gnäll till kompislir Förra hösten var läget inte det allra bästa. För att möta lågkonjunkturen hade företaget gett en handfull medarbetare avgångspension, och bland övrig personal var många oroliga för att förlora sina jobb. – Ingen visste vad som skulle hända. Vi hamnade i en ond cirkel där folk klagade över den dåliga stämningen, vilket inte gjorde situationen bättre, säger Rebecka Asteberg, som arbetar på serviceavdelningen på Carrier i Göteborg, ett företag som säljer värmepumpar och luftkonditioneringsanläggningar. Av de 45 anställda är två tredjedelar medlemmar i Unionen. Åsikterna var flera om var problemet låg. En del upplevde att det fanns chefer som inte hade tillräckligt bra kommunikationen med sin personal. Följden blev en osäkerhet hos många anställda vilket tog sig uttryck i negativa kommentarer som riktades mot både ledning och kollegor. Den lokala fackklubben på Carrier förmedlade sina intryck till företagsledningen. Det var svårt att konkret säga vad som var problemet, mer än att många i personalen mådde dåligt. Ledningen tog till sig signalerna. Det innebar bland annat att man blev tydligare med organisationsförändringar – som att utbyggnaden av serviceavdelningen skulle öka sysselsättningen och inte minska den. En annan åtgärd var att man anlitade en inspiratör som talade direkt till alla anställda på den årliga kick-offen i december. Förväntningarna var inte särskilt höga inför föredraget. – Många sa innan att ”nu ska vi få höra sådant där dravel om att man ska vara positiv”. Men efter bara några minuter insåg alla att det inte var klyschor, att det här handlade om oss. Det var helt otroligt, du kunde ta på den positiva stämningen, säger Lillemor Martinsson, som arbetar på Carriers orderavdelning. När vi kommer på besök säger flera personer att föreläsningen med inspiratören Olof Röhlander blev tungan på vågen för att bryta den negativa stämningen. – Jag hade inga förväntningar, men mötet med honom gjorde verkligen skillnad. Det var precis vad vi behövde just då för att ta oss ur läget vi hade hamnat i. Att se oss själva utifrån för att få till en förändring, säger Rebecka Asteberg. Olof Röhlander lyckades fånga upp det missnöje som fanns på en del håll och fick med sig personalen i sin beskrivning av situationen och hur man skulle komma vidare. En viktig anledning till att han nådde fram var att han innan föredraget hade besökt företagsledningen och fått en tydlig bild av läget. Rebecka och Lillemor minns att budskapet ➼ 4-10 KOLLEGA 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68