Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30 Häromdagen hade han en kameramed v
itlökssås. − Många fel beror på kunden. De har tappat den i backen eller hällt någon vätska på den, säger kamerateknikern Lennart Söderberg. nya. Sedan kom digitalkamerorna på nittiotalet och plötsligt hade han ett IT-yrke. Nu består kamerahuset nästan bara av kretskort och allt jobb sker via datorn. P − Det är könlöst, lite tråkigare. Men samtidigt har det blivit mer av ett detektivarbete. Koderna kan ge en fi ngervisning men man kan inte se felen som man gjorde förr. Lennart Söderberg, som jobbar i Solna trots att företaget heter Malmö Intervision Visual Service, har lagat kameror sedan 1976. Han bildade eget 1983 men gick tillbaka som anställd 2004 då Canon, det märke som han jobbade med, beslöt att dra in alla auktoriseringar och bara låta ett fåtal få sköta deras kameraservice. − Firmans första ägare gick i konkurs. Sedan blev vi uppköpta av några som varken hade branschkännedom eller chef. Sedan två år tillbaka har vi en dansk arbetsgivare. Det har varit jäkligt påfrestande med alla byten, vi känner oss som strykpojkar. Vi jobbar med små marginaler och det gäller att jobba för fullt för att gå runt. − I vintras kände vi oss tvungna att bilda fack- klubb. Jag blev vald till ordförande, jag klarar inte av att blunda för orättvisor. Danskarna är ovana vid alla våra regler. De fi nner det löjeväckande med så många möten och allt protokollskrivande. Ibland kan man tycka att de har en poäng, vi har nog mycket att lära av varandra. Hur kom det sig att du började som tekniker? − Jag var jätteintresserad av fotografering och hade olika objektiv och fotograferade allt från myror till människor. Jag började jobba på kundtjänsten på Canon 1974. Kamerateknikernas jobb såg jäkligt roligt ut och jag fi ck chansen att börja som det två år senare. Vilken utbildning behövs? − Jag hade ingen särskild utbildning men jag var händig och hade finmotoriskt sinne. Hur lång tid tog det att lära sig jobbet? − Det är väl som med alla jobb, blir man någonsin hundraprocentigt fullärd? Vilka är kunderna? − Fotobutiker, yrkesfotografer, amatörfotografer. Vi har hela Canon. Jag har proff sbiten och kunder inom press, porträtt och liknande. Man lär känna dem och ibland ser man dem på Rapport när de står och fotograferar på någon presskonferens. Vilka fel är vanligast? 30 KOLLEGA 6-09 å de analoga kamerornas tid var Lennart Söderberg mekaniker. Felen syntes med blotta ögat och han slipade, borrade och hamrade ut trasiga delar och ersatte med − Det kan vara slitage eller kortfel, ibland är hela kameran död. Många fel beror på kunden. Det vanligaste är att de har tappat den i backen. Jag har också fått göra rent kameror som innehållit champagne, kräks, solkräm, hundpiss och, nu senast, vitlökssås. Kameran och såsen stod på ett vingligt bord. Vad har du för arbetstider? − Från åtta till halv fem. Jobbar du mycket övertid? − Periodvis kan det bli en del, särskilt på höstarna när kamerorna med sand kommer hit. Då har vi ju själva haft semester och berget har växt under tiden. Hur ser en bra respektive dålig dag ut? − Det känns som ett lotteri varje morgon. En bra dag är när allting fl yter. Inga buggar i datorn och man hittar felen. Dåliga dagar är när datorn inte vill starta trots hundra försök. Det är knäckande för självkänslan när man har gjort noll kameror och noll kronor under en hel dag. Det är också stressande när man inte hittar felen och kunden, som kanske ska på utlandsreportage, väntar på en. Då kan man längta efter ett annat jobb, som att man var sopare på en lastkaj och bara behövde ställa ifrån sig kvasten vid arbetsdagens slut. Blir kunderna alltid nöjda? − Proffsfotograferna är tacksamma att jobba med, de förstår vår sits. Vi har haft ett jäkligt bra samarbete i flera decennier. För ett par veckor sedan hjälpte jag en fotograf som ringde mig på min privata mobil. Jag satt i bilen på hemväg. Han skulle till Lettland och hade fel på sitt vidvinkelobjektiv. Jag hade bara trubbiga verktyg hemma men jag lyckades laga objektivet. Det gjorde jag gratis. Så snäll är jag. En fotograf som inte blev lika glad var han som skulle till Thailand. När han kom fram och tog upp sin kamera ramlade frontlinsen ur. Vi hade glömt att dra åt skruvarna… Är du nöjd med din lön? − Nej. Jag tjänar 27 250 kronor i månaden. Det är en dålig lön när man börjar närma sig pensioneringen. Fotograferar du lika mycket nu som när du började i branschen? − På skolavslutningarna är jag den ende föräldern utan kamera. Nej, jobbet tog död på hobbyn. Har jag med mig kameran på semestern kan det bli en bild från Arlanda. − Min nya hobby är att sjunga i kör. Det är en säkerhetsventil. Jag började när jag var femtio. Hade jag vetat att det var så roligt har jag börjat tidigare. EVAKARLSSON svarar för service och reparation samt söker fel med hjälp av felsökningsprogram och mätinstrument. Teknikern måste ha goda kunskaper framför allt om hårdvara men också om mjukvara. Eftersom i stort sett all dokumentation är på engelska är språkkunskaper viktiga. Den tekniska utvecklingen går snabbt och man får räkna med att ständigt uppdatera sina kunskaper på området. Arbetet är självständigt. Ibland kan det vara stressigt med många uppdrag och kunder. Man måste ha lätt för att samarbeta och komma överens med människor och man bör vara noggrann och händig. I dagsläget är arbetslöshe- ten bland servicetekniker högre än den genomsnittliga arbetslösheten för samtliga yrken. Källa: Arbetsförmed-lingen. YRKEI UNIONEN: SERVICETEKNIKER kollega.se Varje vecka kan du läsa om ett av Unionens alla yrken på www.kollega.se. Några av dem vi hittills presenterat är tandsköterska, trafiklärare, programledare, resesäljare,webbmaster, begravningsrådgivare, croupier, saneringsansvarig, tv-pejlare.Vill du representera ditt yrke?Mejla eva.karlsson@kollega.se SÖREN ANDERSSON Häromdagen hade han en kameramed vitlökssås. − Många fel beror på kunden. De har tappat den i backen eller hällt någon vätska på den, säger kamerateknikern Lennart Söderberg. nya. Sedan kom digitalkamerorna på nittiotalet och plötsligt hade han ett IT-yrke. Nu består kamerahuset nästan bara av kretskort och allt jobb sker via datorn. P − Det är könlöst, lite tråkigare. Men samtidigt har det blivit mer av ett detektivarbete. Koderna kan ge en fi ngervisning men man kan inte se felen som man gjorde förr. Lennart Söderberg, som jobbar i Solna trots att företaget heter Malmö Intervision Visual Service, har lagat kameror sedan 1976. Han bildade eget 1983 men gick tillbaka som anställd 2004 då Canon, det märke som han jobbade med, beslöt att dra in alla auktoriseringar och bara låta ett fåtal få sköta deras kameraservice. − Firmans första ägare gick i konkurs. Sedan blev vi uppköpta av några som varken hade branschkännedom eller chef. Sedan två år tillbaka har vi en dansk arbetsgivare. Det har varit jäkligt påfrestande med alla byten, vi känner oss som strykpojkar. Vi jobbar med små marginaler och det gäller att jobba för fullt för att gå runt. − I vintras kände vi oss tvungna att bilda fack- klubb. Jag blev vald till ordförande, jag klarar inte av att blunda för orättvisor. Danskarna är ovana vid alla våra regler. De fi nner det löjeväckande med så många möten och allt protokollskrivande. Ibland kan man tycka att de har en poäng, vi har nog mycket att lära av varandra. Hur kom det sig att du började som tekniker? − Jag var jätteintresserad av fotografering och hade olika objektiv och fotograferade allt från myror till människor. Jag började jobba på kundtjänsten på Canon 1974. Kamerateknikernas jobb såg jäkligt roligt ut och jag fi ck chansen att börja som det två år senare. Vilken utbildning behövs? − Jag hade ingen särskild utbildning men jag var händig och hade finmotoriskt sinne. Hur lång tid tog det att lära sig jobbet? − Det är väl som med alla jobb, blir man någonsin hundraprocentigt fullärd? Vilka är kunderna? − Fotobutiker, yrkesfotografer, amatörfotografer. Vi har hela Canon. Jag har proff sbiten och kunder inom press, porträtt och liknande. Man lär känna dem och ibland ser man dem på Rapport när de står och fotograferar på någon presskonferens. Vilka fel är vanligast? 30 KOLLEGA 6-09 å de analoga kamerornas tid var Lennart Söderberg mekaniker. Felen syntes med blotta ögat och han slipade, borrade och hamrade ut trasiga delar och ersatte med − Det kan vara slitage eller kortfel, ibland är hela kameran död. Många fel beror på kunden. Det vanligaste är att de har tappat den i backen. Jag har också fått göra rent kameror som innehållit champagne, kräks, solkräm, hundpiss och, nu senast, vitlökssås. Kameran och såsen stod på ett vingligt bord. Vad har du för arbetstider? − Från åtta till halv fem. Jobbar du mycket övertid? − Periodvis kan det bli en del, särskilt på höstarna när kamerorna med sand kommer hit. Då har vi ju själva haft semester och berget har växt under tiden. Hur ser en bra respektive dålig dag ut? − Det känns som ett lotteri varje morgon. En bra dag är när allting fl yter. Inga buggar i datorn och man hittar felen. Dåliga dagar är när datorn inte vill starta trots hundra försök. Det är knäckande för självkänslan när man har gjort noll kameror och noll kronor under en hel dag. Det är också stressande när man inte hittar felen och kunden, som kanske ska på utlandsreportage, väntar på en. Då kan man längta efter ett annat jobb, som att man var sopare på en lastkaj och bara behövde ställa ifrån sig kvasten vid arbetsdagens slut. Blir kunderna alltid nöjda? − Proffsfotograferna är tacksamma att jobba med, de förstår vår sits. Vi har haft ett jäkligt bra samarbete i flera decennier. För ett par veckor sedan hjälpte jag en fotograf som ringde mig på min privata mobil. Jag satt i bilen på hemväg. Han skulle till Lettland och hade fel på sitt vidvinkelobjektiv. Jag hade bara trubbiga verktyg hemma men jag lyckades laga objektivet. Det gjorde jag gratis. Så snäll är jag. En fotograf som inte blev lika glad var han som skulle till Thailand. När han kom fram och tog upp sin kamera ramlade frontlinsen ur. Vi hade glömt att dra åt skruvarna… Är du nöjd med din lön? − Nej. Jag tjänar 27 250 kronor i månaden. Det är en dålig lön när man börjar närma sig pensioneringen. Fotograferar du lika mycket nu som när du började i branschen? − På skolavslutningarna är jag den ende föräldern utan kamera. Nej, jobbet tog död på hobbyn. Har jag med mig kameran på semestern kan det bli en bild från Arlanda. − Min nya hobby är att sjunga i kör. Det är en säkerhetsventil. Jag började när jag var femtio. Hade jag vetat att det var så roligt har jag börjat tidigare. EVAKARLSSON svarar för service och reparation samt söker fel med hjälp av felsökningsprogram och mätinstrument. Teknikern måste ha goda kunskaper framför allt om hårdvara men också om mjukvara. Eftersom i stort sett all dokumentation är på engelska är språkkunskaper viktiga. Den tekniska utvecklingen går snabbt och man får räkna med att ständigt uppdatera sina kunskaper på området. Arbetet är självständigt. Ibland kan det vara stressigt med många uppdrag och kunder. Man måste ha lätt för att samarbeta och komma överens med människor och man bör vara noggrann och händig. I dagsläget är arbetslöshe- ten bland servicetekniker högre än den genomsnittliga arbetslösheten för samtliga yrken. Källa: Arbetsförmed-lingen. YRKEI UNIONEN: SERVICETEKNIKER kollega.se Varje vecka kan du läsa om ett av Unionens alla yrken på www.kollega.se. Några av dem vi hittills presenterat är tandsköterska, trafiklärare, programledare, resesäljare,webbmaster, begravningsrådgivare, croupier, saneringsansvarig, tv-pejlare.Vill du representera ditt yrke?Mejla eva.karlsson@kollega.se SÖREN ANDERSSON
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68