Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46 kuHär fårnderna ratta reko Det lil
la vita huset vid terminal fyra på Arlanda är alldeles grönt. Det påstår Hertz i alla fall. Här har man startat världens kanske förstagröna uthyrningskontor. H 46 KOLLEGA 6-09 ertz har en reklamaffisch med en bil helt täckt av gula blommor. En överdrift förstås, några miljövänliga bilar finns ju inte. Men företaget vill visa att man jobbat med miljön under många år; man försöker hålla nere sina egna koldioxidutsläpp, kompenserar för en del av det man ändå släpper ut och försöker få kunderna att kompensera för sina. Och Hertz Green Location, som man kallar det lilla vita huset, marknadsför man som Sveriges första gröna uthyrningskontor. Jerry Ekberg, som jobbar här, tror inte att det finns något liknande i övriga världen heller. På uthyrningsdisken ligger broschyrer om ecodriving och klimatkompensation. Bredvid står en interaktiv skärm med liknande innehåll. Jerry är miljöansvarig både för det miljöanpas- sade kontoret och det stora kontoret som Hertz har någon kilometer längre bort. Den största skillnaden mellan kontoren är att det bara erbjuds miljöbilar här, framförallt Volvos och Fords modeller som kan köras på etanol. Klimatkompensation erbjuds på alla kontor. När Jerry Ekberg tar emot kunder informerar han om att de kan kompensera för sin körning genom att satsa några slantar på ett biomassaprojekt i Indien. Hyrbilens koldioxidutsläpp kompenseras med minskningar av utsläppen någon annanstans. Det kostar inte så mycket; 20 öre per mil för en Volvo V50 Flexifuel, 81 öre per mil för en Ford Fiesta till exempel. Vill kunden klimatkompensera så kommer uträkningen på vad som ska betalas efter att bilen lämnats tillbaks. Många vill betala de extra slantarna, men Jerry märker stor skillnad mellan generationerna. – Miljötänkandet är mer självklart för de yngre. De äldre kan vara mer frågande. Jag förklarar vad pengarna går till, att inget går till Hertz utan till ett FN-godkänt projekt. Många tycker att det är helt okej, det handlar inte om många kronor. En grupp som Jerry inte alls kan påverka är företagskunderna, de har sina avtal och ingår det inte klimatkompensation där så kan han inte erbjuda det. Och det gör det oftast inte. – Regeringskansliet kompenserar för sina EU-möten, berättar Jerry, men några andra stora företagskunder som gör det kan han inte komma på. – Jag skulle önska att alla statliga myndigheter gjorde det i alla fall, och det ultimata vore ju att alla gjorde det.
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68