Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43 Skita ner med rent samvete Tafl yg
et – men satsa samtidigt några slantar på att minska koldioxidutsläppen i andra delar av världen. Det är vad klimatkompensation går ut på. Text Carita Portuondo Anders aritaPortuondo Andersson P rivatpersoner gör det. Jag gjorde det nyss när jag fl ög till London, 75 kronor kostade det att kompensera koldioxidutsläppen med något som minskar utsläp- pen någon annanstans. Exempelvis vindkraftverk i Kina, solkraft i Indien eller 80 procent eff ektivare vedspisar i Nigeria. Och företag gör det. Herz, Ica, Statoil och många fl er. Regeringen gör det för internationella fl ygresor. Tjänsteresorna kompenseras, i en del fall kompenseras koldioxidutsläppen i hela verksamheten och företaget kan skryta med att vara klimatneutralt och därmed inte alls bidra till att det blir varmare på jorden. Metoden är omdiskuterad. Borde vi inte ändra vår egen energislösande livsstil istället för att betala för att de ska släppa ut mindre i fattiga länder? Är det inte viktigare att titta på vilka produkter företaget säljer och vad de har för påverkan på miljön i stället för att kompensera för enskilda tjänsteresor? Är det rätt av ett företag som Vattenfall att först investera i tyska kolkraftverk och sedan sponsra projekt som minskar utsläpp i ett annat land? Klimatkompenserar vi hellre för vår flygresa än att åka tåg? En tågresa från Stockholm till Göteborg släpper ut cirka 4 hg koldioxid. En ➼ 6-09 KOLLEGA 43 SÖREN ANDERSSON Skita ner med rent samvete Tafl yget – men satsa samtidigt några slantar på att minska koldioxidutsläppen i andra delar av världen. Det är vad klimatkompensation går ut på. Text Carita Portuondo Anders aritaPortuondo Andersson P rivatpersoner gör det. Jag gjorde det nyss när jag fl ög till London, 75 kronor kostade det att kompensera koldioxidutsläppen med något som minskar utsläp- pen någon annanstans. Exempelvis vindkraftverk i Kina, solkraft i Indien eller 80 procent eff ektivare vedspisar i Nigeria. Och företag gör det. Herz, Ica, Statoil och många fl er. Regeringen gör det för internationella fl ygresor. Tjänsteresorna kompenseras, i en del fall kompenseras koldioxidutsläppen i hela verksamheten och företaget kan skryta med att vara klimatneutralt och därmed inte alls bidra till att det blir varmare på jorden. Metoden är omdiskuterad. Borde vi inte ändra vår egen energislösande livsstil istället för att betala för att de ska släppa ut mindre i fattiga länder? Är det inte viktigare att titta på vilka produkter företaget säljer och vad de har för påverkan på miljön i stället för att kompensera för enskilda tjänsteresor? Är det rätt av ett företag som Vattenfall att först investera i tyska kolkraftverk och sedan sponsra projekt som minskar utsläpp i ett annat land? Klimatkompenserar vi hellre för vår flygresa än att åka tåg? En tågresa från Stockholm till Göteborg släpper ut cirka 4 hg koldioxid. En ➼ 6-09 KOLLEGA 43 SÖREN ANDERSSON
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68