Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47 Fakta ● Hertz erbjuder alla kunder
att klimat- kompensera. ● Klimatkompenseringen sker genom att pengar satsas i FN-godkända Gold Standard-projekt för förnybar energiproduktion eller energieffektivisering i Indien eller Kina. ● Tjänsteresor och personalens bilhyror kompenseras. ● Hertz mål är att minska koldioxidutsläppen från bilarna med 55procent till utgången av2009, utifrån 2007års nivå. ● På Hertz Green Location erbjuds bara miljöbilar och företaget har miljöanpassat lokaler och verksamheten i övrigt. Jerry Ekberg, miljöansvarig på Hertz, vill att alla kunder ska kompensera för sina utsläpp genom att lägga pengar på energiprojekt i Indien. Att tvätta bilarna i en Svanenmärkt tvättanläggning är ett sätt att inte belasta miljön alltför mycket. En annan grupp som ofta ställer sig frågande till både klimatkompensation och miljöbilar med annat bränsle än diesel och bensin är de utländska turisterna. Då kan det krävas en hel del pedagogik. – Spanjorer till exempel, de tänker bara diesel, säger Jerry när vi sitter och dricker kaffe (förvånande nog ur engångsmuggar, något som Jerry försvarar med att kunderna ska kunna ta med sig en kopp om de vill). Den gröna uthyrningsstationens bilar servas och tankas vid Hertz stora Arlandakontor som ligger någon kilometer bort. Vi tar biogasbilen till den stora parkeringen som Hertz delar med ett par andra uthyrningsfi rmor. Här står rad efter rad med blänkande bilar tvättade i den nya Svanenmärkta biltvätten. Här används miljömärkta oljor och annat som behövs, man är noga med att kolla däcktrycket, man sopsorterar och tankar framför allt etanolbränsle. Det starkaste vi har är väl spolarvätskan, säger Fredrik Forsman som är miljöansvarig för garaget. – Miljön är framtiden, så det gäller att vara på rätt spår, konstaterar han. Jerry och Fredrik har, liksom alla anställda, fått miljöutbildningar av företaget. Fredrik jämför den obligatoriska utbildningen med att göra ett körkortsprov. Det ska alla klara. Som miljöansvariga har de dessutom fått extra utbildning, exempelvis har Hertz en årlig miljödag för en del av de anställda. Hertz har också tävlingar för att främja miljön; dels en som utser årets miljöbästa uthyr- ningsstation, dels en för resebyråer som bokar många miljöbilar. Företaget kan i sin marknadsföring skryta med att blivit utsett till miljöbästa uthyrningsföretaget tre år i rad av organisationen Gröna bilister. Senaste gången, 2008, konstaterade Gröna bilister att skillnaden mellan uthyrningsföretagen minskat, till exempel är det inte Hertz som ligger i topp när det gäller andelen miljöbilar. Det är bara i det lilla gröna huset det är 100 procent. Ungefär 4-5 procent av alla Hertz kunder klimatkompenserar sin körning. Det torde vara fl er på gröna kontoret, men långt ifrån de hundra procent Jerry Ekberg hoppas på. Hundra procent av personalen klimatkompenserar dock när de hyr bil av sin arbetsgivare eller om de kör i tjänsten. 6-09 KOLLEGA 47 MIKAEL LINDSTRÖM
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68