Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40 Har du en chef som suger?Du är int
e ensam. De fl esta blir chefer av fel anledningar. Men det fi nns hopp, även usla chefer kan bli bättre ledare. Text Johanna Rovira Bild Annmari Reich Så tuktar du en usel chef Är du lysande inom ditt gebit fi nns risk för att du en dag blir befordrad till chef. Fall inte för frestelser som högre lön och större skrivbord om du inte har bättre bevekelsegrunder än så. Att bli en bra ledare är inte lätt – det vet Per-Åke Svensson, som varit chef i 25 år som mest över 2 500 medarbetare, innan han sadlade om och blev egen företagare. – Jag var inte någon vidare chef i början men de sista fem åren blev jag en bra ledare och det berodde på att jag lärde mig se människor och såg eff ekterna av att de verkligen blev delaktiga. Skillnaden mellan en chef och en anställd är inte att chefen är intelligentare utan att chefen har mer information, menar Per-Åke Svensson som tillsammans med Olle Sjösäter skrivit boken Chefen suger, en bok varje chefsaspirant borde läsa innan han tackar ja till chefsposten. Dialog och delaktighet är lösningen för att få en fungerande organisation med motiverade anställda och chefens viktigaste uppgift är att skapa lust och arbetsglädje hos de anställda, anser författarna. Men okunnighet och överdriven försiktighet hos cheferna kan vara ett stort hinder för att lusten ska få fäste. – Jag tror inte ledarna har förstått hur viktigt det är med lust. Om man inte är trygg i sin ledarroll, intar man en roll som man tror en chef ska vara, säger Per-Åke Svensson, som är övertygad om att den som känner arbetslust arbetar bättre och levererar mer. En vanlig orsak till att så många chefer suger är att duktiga specialister blir chefer eftersom det är enda sättet att få upp lönen och komma vidare. Per-Åke Svensson hör själv till den kate- 40 KOLLEGA 6-09 gorin. Ibland funkar det, men en duktig specialist är ofta individualist och inte särskilt lämpad att bli chef. – Chefen ska vara specialist bara i ledarskap, säger Per-Åke Svensson. – Jag har aldrig lärt så mycket om ledarskap som när mina tre barn växte upp. Chefskap handlar om att vara ett föredöme. Om chefen till exempel fräser blir det legalt för medarbetarna att göra det. Möjligen försvinner problemet med felplacerade chefer med kontroll- och hävdelsebehov när 80-talisterna tar över efter 40-talisterna på arbetsmarknaden (även om det finns många 50- och 60-talister som anammat 40-talisternas auktoritära ledarstil). – 80-talisterna är utbildade att ifrågasätta. De vet inte vad 2+2 blir men de vet hur man lätt hittar svaret på Internet. Och de slutar om de inte trivs. Att sluta kan vara enda utvägen om man har en riktigt puckad chef. Chefen har mer makt och ledare tenderar hålla varandra om ryggen. Men först kan man alltid försöka fostra chefen genom att skapa dialog. Per-Åke Svenssons tips på hur man fostrar en chef ●Påpeka i vänlig anda sådant som inte fungerar bra. Använd gärna uttrycket: Jag upplever att… ●Var proaktiv själv genom att ta på dig arbetsuppgifter och större ansvar. ●Våga vara tydlig mot din chef. Lyssnar han inte så säg: Jag är inte nöjd, så nu går jag vidare till nästa chef. ●Fungerar det inte ändå -byt jobb. CHECKLISTAFÖRCHEFERINSPE ●Bli inte ledare enbart för din egen skull. ●Bestäm dig för vad du vill med ditt ledarskap. ●Var trygg och prestigelös . ●Skapa dialog och delaktighet. ●Skapa förutsättningar för lust ●Var ett föredöme. ●Sätt upp tydliga mål och ha en uppföljningsmodell. ●Ge både positiv och negativ feedback.
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68