WE 1
DEN DIGITALA MÄNNISKAN | 1:2017 Nu måste vi börja
tala om DEN DIGITALA ARBETSMILJÖN Det pågår en successiv anpassning till nya och mer moderna, effektiva och aktivitetsbaserade arbetsplatser, men väldigt få talar idag om den digitala arbetsplatsen. Det som är mest märkbart idag är istället företagens rädsla. »Rädslan för nya otydliga och osynliga risker påverkar ledningar, människor och organisationer mycket mer än själva digitaliseringen«, säger Parisa Zarnegar, medicine doktor i neurovetenskap vid Karolinska Institutet. TEXT: CARL JOHARD ILLUSTRATION: BJÖRN ÖBERG Vi befinner oss just nu mitt i ett paradigmskifte. Den digitala ekonomin innebär en övergång från industrisamhällets hierarkiskt styrda processer med fokus på produkter för en massmarknad till användarfokuserade och individualiserade digitala tjänster. Det som är kittet och den nya tidens olja är information och data. De viktigaste användningsområdena för Big Data är kundrelation och interaktion, produktutveckling operativa processer samt verksamhetens organisation och system. »I de verksamheter som har startats innan 2004 eller tidigare är IT fortfarande ett stöd och inte en plattform. I de digitala företagen är det just det digitala som är arbetet. Skiftet från verktyg till plattform är själva kärnan i den digitala transformationen, där det digitala utgör ett fundament som vi arbetar utifrån. Och utan fundamentet finns inte arbetet«, säger Arash Gilan, medgrundare och vice VD på en av Nordens största digitala byråer Viva Media Group. I en mycket nära framtid har vi i allt högre grad lämnat tangentbordet. Vi talar till gränssnittet och det sker direktöversättning mellan olika språk. Vi kommer allt mer använda »virtual reality« både privat och i arbetet. Andelen människor med inopererade chip kommer att öka. Uppdelningen mellan analogt och digitalt har upphört. Allting har flutit ihop. »Den tekniska utvecklingen sker exponentiellt och våra institutioner, organisationer och företag förändras inte lika snabbt. Det är en del av våra svårigheter idag, vi riskerar att sväva i ständig ovisshet om vilka våra visioner och våra referensramar är. Jag tycker det är väldigt lätt att bli distraherad av alla dessa snabba förändringar, som händer där ute, och vi tappar lätt bort kärnan - hur kan alla dessa olika nya möjligheter skapa rätt förutsättningar för att driva utveckling i organisationen och initiera ett utvecklande partnerskap med våra kunder. En lyckad omställning kräver att vi bli bättre på att skapa tillit, självkännedom och social kännedom«, säger Parisa Zarnegar, medicine doktor i neurovetenskap vid Karolinska Institutet och diplomerad PCC-coach. Den stora rädslan Med digitaliseringen får vi en ny generation med hungriga medarbetare, som kräver en annan typ av ledarskap. Men utan ett förändrat ledarskap är risken stor att den nya generationen dräneras på energi av de bakåtsträvande i organisationen. Och de som inte tillför värde kommer att kämpa ett tag, men successivt bli ersatta av några som vill mer. »Och det kommer att bli en tuff övergångsperiod för oss nutidsmänniskor, som är barn av vår generation, som går till kontoret mellan 8-17 och använder stämpelklocka. Detta riskerar att skapa en stor rädsla ute i organisationerna. Detta kan jag se mycket tydligt både hos företagsledningar och anställda. Där finns en uppenbar rädsla för att robotar och maskiner tar över jobben och att folk blir arbetslösa. Dessa farhågor och tankesätt påverkar människor och organisationer mycket mer än själva digitaliseringen. Det finns mycket rädsla även i ledningsgrupperna. Även cheferna är rädda för de förändringar som kommer och de förmedlar sin rädsla till medarbe5