Buffé 1
MÖTET Matambassadören besöker potatislandet Håkan
Seiborg. Han ska förnya den småländska maten, utan att för den skull stöta sig med isterbanden, ostkakan och de rediga bondekalasen. Möt handlaren Håkan Seiborg, en alldeles färsk matlandetambassadör på besök i potatislandet. Text Anna K Sjögren Foto Daniel Hertzell I början av mars fi ck Håkan Seiborg frågan att bli matlandetambassadör för Småland. Det var landsbygdsminister Eskil Erlandsson som undrade. – Jag sa förstås ja, för jag älskar den småländska maten. Och då menar jag inte bara isterbanden och ostkakan, utan även våra goda traditioner som kaff erepen, kräftfesterna och de rediga småländska bondekalasen, säger Håkan. BUFFÉ TRÄFFAR Håkan hemma hos Elisabeth och Patrik Axelsson på Kronogården i Aby, strax söder om Målilla. Det är en av många gårdar han ska besöka för att lära sig mer om de lokala matföretagen. Här odlar man potatis, jordgubbar och spannmål. Håkan vill få inblick i deras vardag så att han med sin handlarkunskap kan hjälpa dem att utveckla sina företag. Och därmed landskapet, och i förlängningen Sverige. »Den småländska maten behöver också hänga med i trenderna. « Uppdraget kommer alltså från regeringen. Det fi nns en matlandetambassadör i varje landskap och en i Sameland (som inte har något eget landskap). Meningen är att ambassadörerna ska dela med sig av sitt engagemang, kontaktnät och sina erfarenheter. Det är ett ideellt uppdrag; ambassadörerna får alltså ingen lön från staten. Varför valde Eskil just dig till ambassadör? – Jag gissar att det beror på att jag, tillsammans med min kollega Karin AronssonSolomon, har arbetat med att visa upp 24 B U F F É 5 • 201 4 närproducerad mat i den ICA-butik i Växjö som vi driver tillsammans, säger Håkan. Tre dagar i veckan lagas mat av småländska råvaror i butiken. Kunderna får smaka och det fi nns recept att ta med sig hem. Ofta får de också träff a producenterna, vilket har ökat efterfrågan på den småländska maten. HANDELN ÄR ETT av de sex fokusområden som Matlandet Sverige arbetar med. De övriga är primärproduktion, till exempel potatisodlingen, förädling av råvaror, restauranger och storkök och sist men inte minst det som kallas för matturism och som innebär att fl er reser till Sverige för den goda matens skull. Till Småland kommer det redan många för att besöka glasbruken, men Håkan vill att fl er ska upptäcka gårdsbutiker, kaféer och restauranger. Han berättar att ett nytt resmål för matlystna öppnar i maj. Det är restaurang PM & Vänner i Växjö som slår upp dörrarna till sitt gastrohotell, unikt i sitt slag i Sverige. HÅKAN SEIBORG Ålder: 52 år. Bor: I Växjö. Familj: Fru Marina och barnen Johanna, 22, John, 19, och Victor, 14 år. Aktuell: Ny matlandetambassadör i Småland. Favoriträtt: Kokt kalv med dillsås eller nyfångad, stekt gös med vitvinssås. Jobbar med: Handlare med ICA-butik i Växjö. Gör gärna på fritiden: Lagar mat och umgås med familj och vänner. Även intresserad av motorsport. Blogg: blogg.matlandetsmaland.se Men tillbaka till köksbordet på Kronogården. Vad säger odlarna – kommer matlandetambassadören att få snurr på det småländska jordbruket? – Det är vi övertygade om. Genom större uppmärksamhet kommer fl er att välja den småländska maten, säger Patrik Axelsson. Han förklarar att bönder är duktiga på att producera mat men sämre på att marknadsföra och sälja den. Tidigare bestämdes priserna centralt; odlarna körde iväg med sin skörd av spannmål eller potatis till en mottagningsstation, och sedan slutade deras ansvar. Potatisodlaren träff ade aldrig den som skulle göra mos av hans potatis. Nu säljer familjen Axelsson potatis och jordgubbar direkt till butiker, grossister och restauranger. Och precis som andra företag i matbranschen måste Axels