Buffé 1
NYTT & HETT! Maj INSTATÄVLA Vinn 500 kr i matchec
kar En av vinnarbilderna i Buffés instagramtävling i februari. Då gällde det att skapa en rätt med bland annat kycklinglårfilé. Receptet hittar du på sid 18. Vilken är din bästa rätt med fläskkarré? Du får använda vilka andra ingredienser du vill, så länge fl äskkarré fi nns med. Laga rätten och fotografera den. Ladda upp bilden senast den 31 maj på Instagram med hashtaggen #buff ebilden så är du med och tävlar. Beskriv ditt recept i korthet och ange mängder i din kommentar. Observera att du måste ha ett öppet konto, annars kan vi inte se din bild. En jury utser tre vinnare som bedöms efter enkelhet, kreativitet och presentation. Vinsten består av 500 kronor var i matcheckar. Vinnarna kontaktas av @tidningenbuff e via Instagram den 9 juni och presenteras på ica.se/buff e under »Tävlingar från Buff é«. Där fi nns även tävlingsvillkoren. Saltinbakat är hett KOCKKNEPET Ta vara på glöden när grillen ändå är tänd. Smarta kockar som Björn Frantzén och Paul Svensson passar på att saltinbaka direkt på kolen samtidigt som till exempel en hel kyckling eller en större bit kött grillas på indirekt värme på gallret. – Egentligen passar allt som har ett naturligt skinn eller skal som släpper igenom långsamt så att det blir en behaglig saltsmak, säger Paul, som brukar blanda en deg av salt, mjöl, äggvita och ibland också örter eller träflis. Råvarorna som ska bakas klappas in med degen och sveps sedan i dubbel folie till ett paket som läggs i glöden. Rotfrukter med sitt skyddande skal är idealiska att saltinbaka. Björns favoriter är potatis, rödbetor och majrova. Men Björn hoppar över degen och bakar oftast i bara salt. – Jag lägger de hela rotfrukterna i grovsalt i dubbel folie. Men se till att det är salt runt hela råvaran så att den inte bränns. Det är spännande att knacka hål på saltdegen eller borsta bort grovsaltet – och smaka på resultatet. Recept på saltinbakad rödbeta finns på ica.se. TRENDRAPPORT USA Fastfoodens gröna vågare Äntligen kan investerare som trott på grön fastfood i USA börja casha hem. Flera faktorer sammanfaller i tid: fokus på gluten, stenålderskost, diabetes, veganism och viktkontroll – och kanske också Michelle Obamas engagemang i barns matvanor. Detta tillsammans bidrar till att restaurangkedjor med hälsoprofil öppnar fler enheter i snabb takt. På Sweetgreen, med ett tjugotal enheter runt Washington, är det inte helgrönt som gäller, men varken baconet, kycklingen eller räkorna är några bärande ingredienser. Snarare tjänar de som smaksättare i wrapsen och salladerna som byggs med svartkål, broccoli, rostad sötpotatis, karamelliserad lök, vildris, quinoa, kikärter och mycket mer. Salladskedjan Chop’t, i New York och Washington, kör på samma linje – kycklingen som förekommer är från frigående djur och baconet står med namngiven gård i menyn. Veggie Grill är den mest kontroversiella kedjan. På menyn finns bbq steak, chickin’ nuggets och burgare – allt tillverkat av produkter från växtriket. Veggie Grills idé är att erbjuda vegan-varianter av klassisk amerikansk fastfood. Och det verkar funka – i dag har kedjan över tjugo enheter, de flesta i södra Kalifornien. Källa: Trendrapport 2014 från Baum + Whiteman. Sweetgreen Veggie Grill Fastfood i USA KEDJORNA SOM SATSAR GRÖNT: Veggie Grill, veggiegrill.com Chop’t, choptsalad.com Sweetgreen, sweetgreen.com Chop’t B U F F É 5 • 201 4 7 #buffebilden TÄVLA OCH VINN