Buffé 1
Som matambassadör vill Håkan Seiborg lära sig mer
om småländska bönders vardag. Här hos potatisodlarna Elisabeth och Patrik Axelsson. å e f »ICA och LRF i nytt samarbete!« ICA och LRF har startat ett nytt samarbete. Vad går det ut på? – Kärnan i samarbetet är att LRF och ICA, Made in Småland sons i Aby synas och samverka med andra för att kunna sälja sina varor. – När jag är ute och bjuder på rösti, potatissallad och andra potatisrätter i matbutikerna fi nns det kunder som tvivlar på att jag verkligen är odlare. De säger att de aldrig mött en riktig bonde förut, säger Elisabeth och skrattar. MATAMBASSADÖR HÅKAN brinner för det personliga. Han vill skapa nya mötesplatser där de som ska äta maten får träff a dem som producerat eller tillagat den. Det skapar trygghet när producenter och konsumenter börjar prata med varandra. – Men det är ingen lätt uppgift att höras i bruset. De internationella matföretagen satsar stora resurser på reklam. Det är pengar som inte fi nns på de småländska gårdarna eller i landsbygdsministerns budget, säger Håkan. Men han märker hur intresset för lokal mat växer. Förra året var det även en rekordartad ökning av försäljningen av ekologisk mat. Samtidigt säljs det allt mindre av småländska klassiker som isterband och sylta. Vad tänker den nye ambassadören göra åt det? – Jag vill att den gamla småländska matkulturen bevaras, men samtidigt välkomnar jag nya produkter och smaker. Vi behöver också hänga med i trenderna. Patrik Axelsson ställer fram tallrikar på bordet. Vi får smaka på lammkorv från Stensåkra chark i Vetlanda som är stekt i smör från Emåmejeriet i Hultsfred. Elisabeth har blandat en sallad med gårdens potatis, av sorten amandine. Det smakar Småland på ett nytt och mycket gott sätt. med gemensamma krafter, ska arbeta för att bredda utbudet av svenska varor i butik och bidra till bättre kundupplevelser i butik, öka försäljningen av svensk mat och främja den svenska landsbygden, säger Anders Svensson, vd för ICA Sverige. Hur kommer jag som konsument att märka av det? – Framför allt genom att flera av ICAs kommande produktlanseringar har det svenska ursprunget i fokus. Vi kommer till exempel att övergå till att ha enbart svensk gris i vårt eget bacon. En annan nyhet är serien God smak från…, som består av produkter från svenska producenter med ett stort hantverkskunnande i botten. Fler lanseringar och sortimentsutvecklingar kommer att ske under året. Varför är det viktigt att bevara de lokala specialiteterna? – ICAs kunder vill veta var maten kommer från och värnar om svenska råvaror. Det är också viktigt att Sverige har ett livskraftigt jordbruk. Den svenska maten har många mervärden, såsom god djuromsorg, bra kontroller och goda smaker. När vi frågar våra kunder säger en av fyra att djurhållningen är den viktigaste fördelen. Även korta transporter, miljö, kvalitet och stödet till svenskt lantbruk anges som goda skäl. Finns det några svenska smaker som betyder speciellt mycket för dig? – Mina favoriter varierar med årstiderna. I denna stund längtar jag efter den första skörden av svenskodlade grönsaker. När vi frågar våra kunder vilka smaker de förknippar med det svenska ligger knäckebröd i topp följt av lingonsylt och sill. Förr åkte bönderna till torgmarknaden och sålde sina varor. Kan man tänka sig att butikerna ordnar liknande marknadsplatser i dag? – Det är en möjlighet som många butiker erbjuder redan i dag. ICA-handlarna kan med sitt starka lokala engagemang erbjuda flera möjligheter för såväl svenska råvaror som lokala producenter, avslutar Anders Svensson. Anders Svensson, vd ICA Sverige AB. B U F F É 5 • 201 4 25 f m a g s nab b o r