Buffé Sida 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36 Insamling till Cancerfonden Gå för l
ivet ICA förnyar egna varumärken ICA Handlarnas krossade tomater i tetra, djupfrysta köttbullar och pommes frites är några av storsäljarna bland våra egna märkesvaror. Men vi har många fler, en del med lite anonyma namn. N u ska det bli lättare at t känna igen ICA: S egna varumärken i butikshyllorna. Under något å r framöver fräschar vi upp utseendet på förpackningarna och samlar alla varor under några få märken, IC A blir märket för livsmedel. Rico blir märke t för frukt och grönsaker. De KRAV-märkt a Sundavarorna blir IC A Ekologiskt. Skona blir kvar som märke t för miljöprodukter som tvättmedel. Det är ett omfattande arbete at t ta fram en produk t som ska platsa i en butik. Lite mer om hu r det går till nä r vi ta r fram pro - dukter under ICA: S eget märke kan du läsa här intill. Lisbeth Kohls Chef Konsuments.Kvalitet, ICA Handlarnas AB Den 2 2 september är det åter dags för Riksmarschen. Över en miljon svenskar - gamla som unga - ger sitt bidrag till cancerforskningen genom att tillsammans gå ut och gå. Startskottet går samtidigt i landets samtliga kommuner. Knyt gymnastikskorna och följ med på en promenad. Cancerfonden fyller 50 år. Som ideell organisation , helt utan statligt stöd, ha r Cancerfonden som uppgift at t bland anna t samla in och fördela pengar till svensk cancerforskning. 75 procen t av alla svenska cancerforskningsprojekt finansieras av Cancerfonden. I å r delades 285 miljoner krono r ut till cancerforskare i landet. Jubileumsåret 2001 innebär en rad aktiviteter. Riksmarschen är en. Den ha r genomförts i Cancerfondens regi sedan 1991. Men dess historia är betydligt äldre än så. Riksmarschen startade under 1940-talet med syfte at t ök a svenskarnas kampanda under andr a världskriget. Engagemanget var stor t - då liksom det är idag. Nu är dock syftet ett annat . - Genom art delta i Riksmarschen bidra r man till svensk cancerforskning samtidigt som man kommer ut på en hälsosam promenad . Hittills har Riksmarschen gett Cancerfonden ett välkomme t tillskott på drygt 50 miljoner. I å r hoppas vi på en riksmarsch med rekordmånga deltagare och ett stor t klirr i kassan, säger Stefan Edvall, pro - jektledare för Riksmarschen. Våra levnadsvanor har betydelse för uppkomsten av cancer. Att inte röka , äta mer grönsaker och frukt, undvika fet ma t och motionera mer är några enkla riktlinjer som alla kan följa. Peter Wigstein på IC A Handlarnas A B slår ett slag för dagliga promenader. -Riksmarschen är ett bra tillfälle at t komma ut och röra på sig. Ma n väljer själv hu r långt, eller kort , man vill gå. Det viktiga ä r att visa sitt stöd för dem som drabbats av cancer. ULRIKA GUSTAVSSON Startplatser finns i alla kommuner i hela landet Startpaketet kostar 70 kronor och innehåller förutom startkortet även lotter och chans till vinster i övriga tävlingar med dragning i Bingolotto den 22 och 29 september. Köp ditt startpaket hos Bingolottoåterförsäljare eller i din ICA-butik. För mer information, gå in på www.riksmarschen.nu. • t IS ii • Slut på Bra-filen Tyvärr har IC A tvingats sluta sälja Bra-fil eftersom försäljningen varit liten och produkten inte bar sina kostnader. Många andra mjölkbaserade produkte r med levande bakteriekultur finns dock i sortimentet. Vi förstår at t en del trogna Bra-filkunder som haft detta som bästa alternativ för sina speciella behov nu inte vet vad de vågar pröva i stället. Vi har svårt at t ge ett generellt råd vilken fil- eller yoghurproduk t som är lämplig; det ä r mycket individuellt vilken bakteriekultur som fungerar för den enskilda personens mage. Men ni som önskar ett råd ä r välkomna at t höra av er till dietist Christina Karlsson eller nutritionist Åsa Nordström på tel 020-83 3333. Bara de bästa får heta ICA eller Rico Vilken kvalitet önskar kunden? Det är en viktig fråga för ICA. Förväntningarna måste uppfyllas för att kunden ska bli nöjd. ICAs egna märkesvaror ICA, ICA Ekologiskt och Rico ställs det särskilt höga krav på. De ska hålla en minst lika god kvalitet som de ledande märkesvarorna - men ha ett lägre pris. REGELBUNDNA BESÖK HOS LEVERANTÖREN Innan ICA:s egna märkesvaror når kunden i butiken har de valts ut med omsorg och kontrollerats noggrant Första valet är leverantören. De besöks sedan regelbundet för att kraven på kvalitet, miljöhänsyn och etiska förhållanden ska efterlevas. Det är viktigt att produkterna framställs med god hygien, minimal miljöpåverkan, god djuromsorg och bra arbetsförhållanden för de anställda. ALLT SKA STÄMMA Sedan utvecklas produkterna i samråd mellan ICA och leverantören. Produkten ska ha rätt fräschör, smak, näringsinnehåll och utseende. Förpackningarna ska vara funktionella och miljövänliga, så långt det är möjligt ICA kräver också alltid att ingredienser som kan orsaka allergi deklareras. PROVSMAKNING Genom noggranna tester i vårt kvalitetslaboratorium kontrollerar vi att kvaliteten efterlevs. Ätkvaliteten testas genom provsmakning. Både experter och vanliga konsumenter kontrollerar, luktar, känner och smakar på produkterna. Till sist når varorna butiken. Bara de bästa produkterna får heta ICA eller Rico. TALA OM VAD DU TYCKER Till sist är det ändå kunden som avgör om kvaliteten är tillfredsställande. Upplever kunden att någon produkt inte håller måttet finns det möjlighet att påverka genom att ringa till kundkontakten på telefon 08833333 . Sedan kan varans kvalitet förbättras ytterligare. •
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40