Buffé 1
Handla för en bättre miljö – På ICA arbetar vi he
la tiden för att fler varor i vårt sortiment ska vara hållbart och ansvarsfullt producerade för att underlätta för våra kunder att göra bra val. Vi har kommit långt men strävar ständigt efter att bli bättre, säger Kerstin Lindvall, som ansvarar för hållbarhetsfrågor på ICA. Palmolja, som är en vanlig ingrediens i till exempel kex och kakor, är ett exempel. Den är ett miljöhot eftersom många odlingar finns på marker där man skövlat tropisk regnskog. Skövlingen bidrar till ökade utsläpp av växthusgaser och hotar djurlivet. – Senast 2015 ska all palmolja som ingår i ICAs egna varor vara producerad på ett hållbart och ansvarsfullt sätt. Sedan några år köper vi så kallade Green Palm-certifikat som motsvarar den mängd palmolja som ingår i de egna varorna. Pengarna för certifikaten används för att stödja ansvarsfull produktion. Samtidigt arbetar ICAs experter med att se över vilka vegetabiliska oljor som används i de egna produkterna och prövar att ersätta palmoljan med andra alternativ. Där palmoljan är en nödvändig ingrediens ska den senast 2015 vara certifierad. I de egna märkesvarorna där den ingår står det palmolja i innehållsdeklarationen, den göms alltså inte under beteckningen »vegetabiliskt fett«. – I Världsnaturfondens granskning från vtryck« ler ocertifi erad palmolja. Jag köper inte heller produkter där det st år »vegetabiliska oljor« i innehållsförteck ningen eftersom det uttryck et »Vi måste agera nu för kommande generationer. pinsamt när min son var 5 år och upptäck te en kvinna som st od några hyllor längre bort med ett paket kakor i handen. Han ropade: »Pappa, titta, tanten där borta köper såna där kakor som dödar orangutangerna i regn skogen!« Mattias Klum är säker på sin sak. – Vi som lever nu måst e agera om « ofta döljer att produkten innehåller billigt och miljödåligt fett från odlingar som orsakat skövling av regnskog, säger han. HELA FAMILJEN ÄR ENGAGERAD i ett medvetet sätt att handla. – Apropå palmolja blev det ganska kommande generationer ska få en levande jord. Det är för deras skull som privatpersoner, politiker och företag måst e göra fl er medvetna val, säger han och avslutar med att uppmana oss alla att börja direkt med att fundera över vilka förändringar man själv kan göra. – Och det handlar inte bara om maten utan först ås ock så om på vilket sätt vi reser och värmer upp våra hus. 2011 av hur stora företag arbetar med palmolja hamnade ICA i topp. Det är en sporre i vårt fortsatta arbete. MÄRKNINGAR SOM GÖR SKILLNAD Under senare år har sortimentet av etiskt märkta produkter vuxit, till exempel kaffe, te, choklad och bomull. I stort sett allt kaffe som säljs under ICAs eget varumärke är märkt med UTZ certified. Det innebär att de är producerade i enlighet med organisationens kriterier för miljö och socialt ansvar. Varor som är certifierade av Fairtrade och Rainforest Alliance är försedda med en tydlig märkning för att det ska bli lätt för kunderna att hitta dem. Fiskguiden från Världsnatur fonden (WWF) är utgångspunkten för hur ICA väljer fisk till sitt centrala sortiment. Det innebär att man undviker fisk som är rödlistad i WWFs guide, och i stället breddas sortimentet av fisk som är märkt med MSC och Krav. B U F F É 2 • 2013 23 Ett utmärkt val