MATREVOLUTIONEN 1
MATREVOLUTIONEN FÖRORD
MATREVOLUTIONEN SUMMERING
MATREVOLUTIONEN KLIMATUTMANINGEN
KLIMA TUTMANINGEN CATARINA ENGLUND GLOBAL HÅLLBAR
HETS- OCH INNOVATIONSANSVARIG FÖR MAT OCH VATTEN INOM INGKA, HELÄGT DOTTERBOLAG TILL IKEA. Ni har ju varit tidigt ute med att jobba med hållbarhet och mat som exempelvis grönsaksbullar. Vad är skillnaden mellan de satsningar som lyckas och det som inte lyckas? – Vi lanserade en grönsaksboll redan 2015 som blivit en storsäljare liksom vår gröna korv som lanserades 2018. I ett nästa steg vill vi nå ännu flera konsumenter genom att använda växtproteiner som skapar en igenkänning av textur av kött men är gjord av havre och ärta. Just nu pågår en lansering av växtproteinrätter i alla lokala menyer i IKEAs restauranger. Och i augusti 2020 lanserar vi en uppföljare till vår grönsaksboll som kommer se ut och smaka som en köttbulle men som är gjord av växtproteiner. Vi har lärt oss att det viktigaste med de nya gröna rätterna är att de måste vara attraktiva – det måste låta gott, se gott ut, smaka gott och har rätt textur. En ’örtig italiensk lasagne’ kommer alltid vara mer attraktiv än en ’vegansk lasagne’. I nästa steg kan vi berätta att de dessutom är hälsosamma och hållbara. Hur processad och naturlig ingredienslistan är, är något vi tror kommer hamna mer i fokus framöver. Vad är de största utmaningarna och möjligheterna med att vara stor och jobba med hållbarhet? – Vi är ett stort företag och med det kommer ett stort ansvar som vi ser det. Vi tar det genom att gå i framkant och visa på goda exempel. Ingvar Kamprad skrev redan på 1970-talet att avfall är den största sjukdomen i mänsklighetens historia, så vi har med oss från vår grundare att tänka på lång livslängd, alternativa användningsområden och cirkulärt. På så vis har vi en kultur som bäddat för att vi vågat driva hållbarhet tidigare än andra stora företag. Redan för 10 år sedan beslutade vår ledning att vägen framåt för framtidens affärer bygger på hållbarhet och innovation som driver transformativa förändringar. I vår långsiktiga hållbarhetsstrategi som vi kallar People and Planet Positive har vi en uttalad målsättning att vi till 2030 ska hjälpa och inspirera 1 miljard människor att leva hälsosamt och hållbart inom planetens gränser. Det skapar en enorm kraft i bolaget att driva förändring och med vår storlek kommer ju också förändringskraft. Det är häftigt. Vilka ser ni som de viktigaste förändringsområdena framåt? – Slutsatsen av alla rapporter, studier och experter som vi tagit del av visar att livsmedel är en av de viktigaste faktorerna för att klara hållbarhetsfrågan framåt. Där siktar vi in oss på fyra områden: dietskifte till mer växtbaserat, minska matsvinn, att odla på andra ”VÄGEN FRAMÅT FÖR FRAMTIDENS AFFÄRER BYGGER PÅ HÅLLBARHET OCH INNOVATION” sätt och slutligen också biologisk mångfald. Det är låg kunskap kring att matproduktion idag har negativa konsekvenser för planeten som får avgörande betydelse framåt. Vi tror att det framledes kommer att behövas ett systemskifte genom mer fokusering på regenerativt jordbruk, precisionsodling, stadsodlingar, havsbruk och mer hållbara växthus. Stadsodlingar har vi redan två pilottester där vi odlar sallad i containers utanför varuhusen i Malmö och Helsingborg. Med förnyelsebar energi och näring som faktiskt är framställd på resterna från varuhusens restauranger, är vi självförsörjande på sallad och då med ett 30 procent lägre klimatavtryck än om vi köpt in den från Sverige, Danmark, Holland eller Spanien. Det är ett bra exempel på vad som väntar framåt – mycket innovation i form av olika lokala cirkulära system. 15
MATREVOLUTIONEN UTMANINGAR OCH MÖJLIGHETER
MATREVOLUTIONEN ETT MÅNGFALDSJORDBRUK
MATREVOLUTIONEN EN SVENSKARE MATLOOP
MATREVOLUTIONEN HÅLLBAR VÄXTBASERAD MAT
MATREVOLUTIONEN NYCKELSPANINGAR
MATREVOLUTIONEN METOD & ANALYS
MATREVOLUTIONEN NOTER
MATREVOLUTIONEN ORDLISTA