MATREVOLUTIONEN 1
MATREVOLUTIONEN FÖRORD
MATREVOLUTIONEN SUMMERING
MATREVOLUTIONEN KLIMATUTMANINGEN
MATREVOLUTIONEN UTMANINGAR OCH MÖJLIGHETER
MATREVOLUTIONEN ETT MÅNGFALDSJORDBRUK
ETT MÅNGF ALDSJORDBR UK CHARLOTTE ELANDER ÄGARE O
CH VD ENERGIFABRIKEN Energifabriken drivs av tre lantbruksfamiljer och ni tar fram fossilfria bränslen som ni även säljer. Hur började det? – Energifabriken är ett familjeägt företag, ägt av tre lantbrukarfamiljer. Vi startade med viljan att jobba med någon form av energi som vi själva kunde odla hemma på gården. Det började med att vi började sälja RME, diesel gjort från rapsolja. Vi tillverkar numera egen RME i vår fabrik i Karlshamn där vi använder svenskproducerad raps. Energifabriken säljer också HVO och ED95 som även de är förnybar diesel med mycket hög klimatnytta. Bland våra kunder finns exempelvis kollektivtrafik, renhållningsföretag, tung lastbilstrafik, lantbrukare, värmeverk men också en hel del privatpersoner. Går det att driva lantbruk fossilfritt? – Vi ägare i Energifabriken har sedan 2010 drivit våra gårdar helt utan hjälp av fossil energi när det gäller drivmedel, uppvärmning och torkning samt övrig el. Det gäller alltså allt från personbilar, traktorer, tröskor, värmepannor men också ner på motorsågar och gräsklippare. Allt körs med förnybar energi och grön el. Vi har kört helt förnybart i alla maskiner, och det skapar en inspirationskälla för andra företag, att det faktiskt går. Ett lantbruk är ett bra exempel på att det går att använda biodrivmedel i många olika maskiner. Koldioxidbesparingen blir hög med helt fossilfritt bränsle. Vi har också ställt krav på att alla transporter som går in och ut från gården sker med hjälp av biodrivmedel. Att vi även ställer krav på leverantörer skapar ringar på vattnet. Det är viktigt att man som lantbrukare vågar göra det. Hur kan verklig förändring ske och nya ekonomiska incitament för fossilfria lantbruk bli en verklighet? – Det måste till fler ekonomiska incitament för att välja förnybar energi. Ekonomiska incitament skapar snabbare förändring. Problemet är att någon ska vara beredd att betala men det finns också en utmaning när det gäller kommunikation. Vet inte konsumenten att det går att få en klimatvänligare produkt så finns heller inte efterfrågan. Jag tror också att vi behöver fler produkter där det finns större möjlighet och betalnings”KOLDIOXIDBESPARINGEN BLIR HÖG MED HELT FOSSILFRITT BRÄNSLE” vilja, så som hetare växtproteinprodukter. Att vi kan producera till exempel quinoa eller åkerbönor med förnybar energi borde vara intressant för konsumenten. Att nå en målgrupp som intresserar sig för vad man stoppar i sig och hur det påverkar omvärlden borde även kunna skapa lönsamhet för lantbrukaren. Vad kan en livsmedelsaktör som ICA bidra med? – Det är nu förändring verkligen kan och måste ske. ICA skulle också kunna var med och stimulera odling som sker på ett klimatvänligt sätt. Vara med och skapa lönsamhet och nya affärsmöjligheter för svenska bönder. 20
MATREVOLUTIONEN EN SVENSKARE MATLOOP
MATREVOLUTIONEN HÅLLBAR VÄXTBASERAD MAT
MATREVOLUTIONEN NYCKELSPANINGAR
MATREVOLUTIONEN METOD & ANALYS
MATREVOLUTIONEN NOTER
MATREVOLUTIONEN ORDLISTA