LFV Årsredovisning 2021 1
L F V 2021 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELE K OR T OM
ÅRET KORT OM ÅRET SOM GICK År 2021 präglades liksom år 2020 av pandemin och konsekvenserna för flyget. Under året driftsattes kontrollcentralen RTC Stockholm för flygtrafikledning på distans och Kiruna Airport blev första flygplats att anslutas dit. ÅTERHÄMTNINGEN HAR BÖRJAT 2020 redovisades den största volymminskningen i modern tid. Minskningarna fortsatte under första kvartalet 2021, för att sedan återhämta sig under det andra halvåret. Trafiknivåerna ligger dock fortfarande långt under de som rådde före pandemin. Vid årets slut var den ackumulerade ökningen 8 procent jämfört med 2020 och minskningen 54 procent jämfört med 2019. Antalet flygrörelser i svenskt luftrum 2021 var 359 000 att jämföra med 774 000 rörelser 2019 och 332 000 rörelser 2020. Flygets trafiknivåer ligger långt under de nivåer som rådde före pandemin. EUS PRESTATIONSPLANER EU:s prestationsplaner för flygtrafiktjänstleverantörer har en stark påverkan på LFVs ekonomi. Målen för den nya referensperioden (RP3) som startade den 1 januari 2020 skulle ha fastställts i början av 2020. Pandemin gjorde att processen dragit ut på tiden och fortsatt under 2021. Nya förslag på nationella mål har tagits fram och en ny trafikprognos presenterades av Eurocontrol i oktober. Den ska användas för prestationsplanen och processen med att leverera nya kostnadsunderlag för RP3 har fortsatt. Slutliga beslut väntas först i april 2022. Pandemin förväntas medföra fortsatta krav på kostnadssänkningar över tid. REDOVISNING AV REGERINGSUPPDRAG LFV redovisade i januari 2021 det regeringsuppdrag som erhölls i juni 2020 med anledning av LFVs ekonomiska situation till följd av coronapandemin. LFV redovisade överväganden och vilka kostnadsreducerande åtgärder som vidtagits. Förutom kortsiktiga besparingsåtgärder gjordes även en anpassning av organisationen och resurserna till den lägre trafiknivå för det kommersiella flyget som bedömdes gälla framöver, och strukturella förändringar i form av luftrumsutveckling initierades. SAMARBETE OM FOSSILFRI FLYGPLATS LFV och Vattenfall inledde ett forskningssamarbete som innebär ytterligare steg mot en fossilfri transportsektor. Utgångspunkten blir den nya forskningsarenan LARC, LFV Aviation Research Center, vid Örnsköldsvik Airport, där lösningar för fossilfria flygplatser ska utvecklas och kunna fungera som exempel och inspiration för andra flygplatser. LFV EFFEKTIVISERAR NORDISK FLYGTRAFIKTJÄNST Sedan den 15 februari tillhandahåller LFV nya tekniska tjänster till flygtrafiktjänstleverantörerna på Island (Isavia) och i Danmark (Naviair). Dessa tjänster effektiviserar produktionen av flyginformation och är resultatet av ett nordiskt samarbete. BÄTTRE KONTROLL MED NY RADAR I mars tog LFV en ny primärradar i drift i södra Sverige. Med den får flygledare som hanterar trafiken över södra Östersjön viktig flygsäkerhetshöjande information om flygningar utan transponder. Behovet av INTÄKTSFÖRDELNING (%) 7 7 6 59 21 35 Undervägsavgifter Intäkter för lokal flygtrafiktjänst Övriga kommersiella intäkter Övriga intäkter Anslag Lönekostnader Sociala avgifter Pensionskostnader Övriga rörelsekostnader Avskrivningar 18 1 38 FÖRDELNING RÖRELSEKOSTNADER (%) 8 INTÄKTER (mkr) KOSTNADER (mkr) 3 310 3 071 2 523 3 070 2 599 2 523 2019 2020 2021 2019 2020 2021 10