LFV Årsredovisning 2021 1
F ÖR V AL TNINGSBERÄ T TELS E K OR T OM ÅRET L F
V 2021 en ny primärradar ska ses mot bakgrund av att det genom åren varit händelser med flygplan som flyger utan transponder. SWEA-PROJEKTET SKA MINSKA KOMPLEXITETEN I LUFTRUMMET Sweden Airspace Project, SWEA, startade i april. Projektets mål är att minska komplexiteten i luftrummet. Det ska leda till förbättringar inom ett flertal prestandaområden såsom kostnadseffektivitet, kapacitet, miljö, förutsägbarhet och flexibilitet. Arbetet drivs i nära samarbete med Swedavia. FLYGTRAFIKLEDNING PÅ DISTANS INTERNATIONELLT GENOM SDATS London City Airport blev i april den första större internationella flygplatsen med flygtrafikledning på distans. Det möjliggjordes genom tekniskt och operativt kunnande genom det tidigare intressebolaget Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS). Under året valde också Belgiens ledande aktör inom flygtrafikledning, Skeyes, SDATS som leverantör till ett långsiktigt ramavtal för Belgiens implementeringsprogram för flygtrafikledning på distans. LFV DRIFTSATTE NY KONTROLLCENTRAL FÖR FLYGTRAFIKLEDNING PÅ DISTANS LFV driftsatte kontrollcentralen Remote Tower Centre (RTC) Stockholm, för flygtrafikledning på distans den 1 juni. Den första flygplatsen som anslöts var Kiruna Airport. Flygplatsen är den första av fyra av Swedavias flygplatser att etablera flygtrafikledning på distans. I december anslöts även Åre Östersund Airport till RTC Stockholm. LUFTRUMSÖVERSYN OCH DRÖNARE LFV fick i september uppdrag från regeringen att föreslå hur luftrummet under 2 900 meters höjd ska utformas i syfte att skapa bättre förutsättningar för mer miljövänliga flygningar till svenska flygplatser. Utredningen ska resultera i ett förslag på hur det undre luftrummet kan organiseras. Förslaget ska kunna utgöra underlag för flygplatserna att genomföra förändringar i sina respektive luftrum i syfte att skapa moderna förutsättningar för dagens och morgondagens flyg. I regleringsbrevet för 2022 fick LFV också i uppdrag etablera system och tjänster för obemannad luftfart, UTM, Unmanned Aircraft Systems Traffic Management, på ett samhällsekonomiskt effektivt sätt och enligt regelverket för U-space där det är tillämpligt. PANDEMI OCH HEMARBETE Den 29 september upphörde restriktionerna kopplade till coronapandemin att gälla och de knappt femhundra medarbetare, som huvudsakligen arbetat hemifrån, återgick successivt till sina ordinarie arbetsplatser. I början av december infördes nya restriktioner till följd av den ökade smittspridningen. AVTAL MED MITTUNIVERSITETET Mittuniversitetet i Sundsvall beviljades tio miljoner kronor av VINNOVA för fortsatt forskning kring framtidens flygplats. I samband med detta tecknade LFV och Mittuniversitet i oktober ett samarbetsavtal kring forskning om flygtrafikledning och flygplatsdrift inom ramen för LFVs forskningsarena LARC på Örnsköldsvik Airport. LFV LEDER TRAFIKEN VID ÅTERINVIGDA UPPLANDS FLYGFLOTTILJ Den 14 oktober invigdes Upplands flygflottilj, F16. Flottiljen lades ner 2003 och sedan dess har flygplatsoch garnisonsansvaret legat hos Luftstridsskolan. Riksdagen fattade i december 2020 beslut som innebar att Försvarsmakten skulle stärkas och växa med fem regementen och en flottilj. Detta resulterade i att Upplands flygflottilj blev utvald att bli ett nygammalt tillskott inom Flygvapnet. LFV SÅLDE SIN ANDEL I SDATS Efter godkännande av regeringen sålde LFV i december sin andel i SDATS till Saab, som därmed blev ensam ägare till bolaget. FORSKNING INOM FLERA OMRÅDEN Under 2021 inledde LFV flera forskningssambeten och projekt inom framtidens flygtrafik, med fokus på effektivitet, miljö och hållbarhet. Under 2021 har även utvecklingen inom flygtrafikledning på distans tagit flera stora steg framåt. INVESTERINGAR 386 milj Investeringarna 2021 uppgick till 386 miljoner kronor. FLYGTRAFIKEN +8% Flygtrafiken i svenskt luftrum ökade med 8 procent 2021 jämfört med 2020. PUNKTLIGHETEN 100 procent av flygningarna en route i svenskt luftrum under 2021 kunde genomföras utan några förseningar orsakade av flygtrafiktjänsten. 11