LFV Årsredovisning 2021 1
F ÖR V AL TNINGSBERÄ T TELS E FL Y GÅRET L F V 20
21 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 9000 ANTAL ÖVERFLYGANDE IFR RÖRELSER 2019–2021 9 000 8 000 7 000 6 000 5 000 4 000 3 000 2 000 1 000 0 0 Jan 2019 Feb 2020 2021 Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 ANTAL INRIKES IFR RÖRELSER 2019–2021 3 500 3 000 2 500 2 000 1 500 1 000 500 0 0 Jan 2019 Feb 2020 2021 Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 ANTAL UTRIKES IFR RÖRELSER 2019–2021 7 000 6 000 5 000 4 000 3 000 2 000 1 000 0 0 Jan 2019 Feb 2020 IFR = Instrument Flight Rules 2021 Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec kommer att vara djup och utdragen. Däremot skiljer sig bedömningarna av hur snabbt flygtrafiken kommer att återhämta sig, till vilka nivåer och om det kommer att vara lika mycket flygtrafik i framtiden. LÅNGSIKTIG TREND Den långsiktiga trenden i Europa är att trafiken på korta flygsträckor minskar i takt med utbyggnad av markbundna kommunikationer. Samtidigt påverkar tillväxten i Asien utvecklingen av antalet överflygare, framför allt i Östeuropa i motsatt riktning. Även Sverige har under de senaste årtiondena påverkats av denna utveckling, då en betydande del av Asientrafiken berör den sydöstra delen av svenskt luftrum. Det finns mycket som talar för en fortsatt stark ekonomisk utveckling i Asien, vilket kommer att påverka den överflygande trafiken. Flygbolagen planerar för kortaste rutt och lägsta bränsleförbrukning och LFV erbjuder flygbolagen raka och effektiva flygvägar över Sverige. Under normala förhållanden råder det trängsel i det europeiska luftrummet samt att vi ser en generell ökning av flygtrafiken globalt, vilket sammantaget talar för att det är en utveckling som kommer att fortsätta. Det sker samtidigt ett utbyte av flygplansflottor i många flygbolag mot färre, större och mer bränslesnåla flygplan. Detta ger samma passagerarkapacitet med färre flygplan, vilket i sin tur kan innebära fler flygresenärer men färre avgångar och luftrumsrörelser. 13