LFV Årsredovisning 2021 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE EXEMPEL FRÅN VERK S
AMHETEN L F V 2021 RAKA FLYGVÄGAR GENOM EUROPA Borealis Alliance Free Route Airspace (FRA) gör det möjligt för flygbolagen att planera och ta de mest kostnads- och bränsleeffektiva och snabbaste rutterna över hela det luftrum som förvaltas av Borealis medlemmarna, vilket sparar både tid, pengar och miljö. De flesta länder har ett ATS-flygvägsystem likt en vanlig vägkarta för bilar. Utifrån detta system kan flygbolagen färdplanera och flyga enligt gällande villkor. Sedan många år tillbaka har flera länder börjat införa Free Route Airspace (FRA) istället. Detta innebär att bolagen kan färdplanera direkt mellan två punkter utan att ta hänsyn till ATS-flygvägsystemet, inom ett visst område och över vissa höjder. Genom olika samarbeten arbetar länderna för att utveckla och utvidga områdena. SPARAR BÅDE PENGAR OCH MILJÖ LFV är engagerade i Borealis FRA sedan 2014 med avsikt att implementera möjligheten för flygbolagen att färdplanera raka flygvägar inom den kontinentala delen av det område där Borealis medlemmar tillhandahåller flygtrafiktjänst. Vinsterna är stora, både ekonomiskt och miljömässigt, i form av kortare flygsträckor, mindre bränsleåtgång och därigenom lägre utsläpp, inte minst när det gäller koldioxid. Den 4 november 2021 avvecklade Sverige ATS-flygvägsystemet i FRA, med vissa undantag, till förmån för att flygbolagen ska färdplanera enligt FRA-principen istället. ELFLYG OCH DRÖNARE I SAMHÄLLETS TJÄNST EDIS är ett samarbetsprojekt mellan LFV, KATLA Aero, Guideline Geo och Luleå tekniska universitet (LTU). Projektet utgör ett steg mot visionen om “Den Autonoma Flygplatsen” och bidrar till samhällsnytta utifrån både miljöperspektiv och ambitionen att bibehålla en levande landsbygd. Projektet fokuserar på användning av eldrivna drönare/eVTOL (Electric Vertical Take-off and Landing) med stor räckvidd och med kapacitet för mycket höga hastigheter. Dessa egenskaper möjliggör nya användningsområden inom både räddningstjänst och mer rutinmässiga uppdrag som för kraftbolag och biltestnäring. Projektet arbetar med fyra användarfall som granskats av en referensgrupp med representanter från olika instanser såsom polis, fjällräddning, räddningstjänst och kraftbolag för att säkerställa att fallen är både realistiska och relevanta ur ett samhällsperspektiv. Möjligheterna med drönare inom fjällräddning, räddningstjänst vid trafikolycka, inspektion av kraftledning och mätning av istjocklek på vattendrag kommer att demonstreras. Projektet nådde flera viktiga delmål under 2021, varav det viktigaste var tillstånd att bedriva testverksamhet med KATLAs drönare inom LARCs testområde runt Örnsköldsvik Airport. Dessutom passerades flera viktiga milstolpar i de tekniska delarna som exempelvis drönarens flygegenskaper. 39