LFV Årsredovisning 2021 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE VERK S AMHET S OMRÅ
DEN L F V 2021 ningar i samarbete med våra partners i Sverige och Europa. LFV har i det etablerade forskningssamarbetet med Linköpings universitet tillgång till kraftfulla datorresurser för realtidsanalys av trafik. DIGITALISERING Under 2021 påbörjade LFV arbetet med att på lång sikt utveckla en mer skalbar, flexibel och kostnadseffektiv infrastruktur som även möter de nationella kraven på ökad robusthet från ett totalförsvarsperspektiv. Här har kraven kring att minska flygets miljöpåverkan också stor betydelse. Allt detta kräver långsiktigt en modernisering av sättet man bygger system på. Nedan följer viktiga delar i detta arbete: Arkitekturstyrning Under 2021 pågick ett arbete med att etablera en strategisk arkitekturstyrning inom LFV. En del i detta är organisationsförändringar för att förtydliga ansvarsfördelning och att säkerställa tillräckligt med resurser, en annan del är att implementera en operativ arkitekturstyrning. Detta är också en förutsättning för utvecklingen av en cybersäkerhet på tillräckligt hög nivå. Virtualisering Ett av de större utvecklingsområdena när det gäller digitalisering inom flygtrafiktjänsten är virtualisering, att man i princip kan separera infrastruktur och tjänst, vilket bland annat har den positiva effekten att man kan göra verksamheten betydligt mer skalbar och flexibel. Inom detta område deltar LFV i mellanstatliga samarbeten genom COOPANS och SESAR. Ökad robusthet Under året fortsatte arbetet med att öka robustheten i infrastrukturen, vilket bland annat innebär att sätta upp grundläggande infrastrukturella funktioner och tjänster. Att skapa motståndskraftiga lösningar för hantering av information är en viktig del i detta arbete för att ge en effektivare drift, förhindra störningar och minimera konsekvenser i verksamheten. SWIM-TJÄNSTER System Wide Information Management (SWIM) är ett globalt initiativ i flygbranschen för att harmonisera utbytet av flyg- och väderinformation för alla luftrumsanvändare och intressenter. SWIM kommer att vara en del av lösningen när det gäller informationshantering för att kunna uppnå effektivitet, flexibilitet och skalbarhet. Under 2021 har arbetet med att etablera de tekniska förutsättningarna intensifierats och de beräknas finnas på plats under början av 2022. I COOPANS pågår det gemensamma SWIM-projektet där LFV har en nyckelroll. Här handlar det om att ta fram grundläggande infrastruktur och identifiera hur man ska utveckla SWIM-tjänsterna. ADVANCED AUTOPLANNER Under 2021 har LFV avslutat Advanced Autoplanner-projektet (AAP) och ansökt om och fått beviljat medel för utförande av fortsättningsprojektet Advanced Autoplanner 2 (AAP 2) som nu också har startats. Projekten syftar till att undersöka om artificiell intelligens (AI) kan assistera flygtrafikledningen. AAP utfördes tillsammans med underleverantören IBM, där det togs fram en första modell som autonomt gav flygledningsinstruktioner i en svensk en route-sektor. I AAP 2-projektet kommer LFV att samarbeta med RISE (Research Institutes of Sweden) och Linköpings universitet. I detta projekt kommer modellen från AAP att återskapas och vidareutvecklas. Prototypen kommer att utvärderas av flygledare i realtidssimuleringar i en simulator. Projektet förväntas redovisa utfall inom kapacitet, flygsäkerhet, miljö, effektivitet och human performance. AUTOMATIONSPROGRAMMET Automationsprogrammet tydliggör effekten för automationen och bedömer potentialen för ny teknik för flygtrafiktjänst inom tre områden: • cybersäkerhet är ett högaktuellt område där man arbetat med frågor kring cyberhot mot operativa tjänster och identifiering av drönare • inom logistik och optimering ligger fokus på luftrumsfrågor, arbetsbelastning och hur väder kan integreras bättre i planeringen av flygtrafiktjänst • interaktion människa-system handlar om design och utvärdering av avancerad automation för produktion av flygtrafiktjänst, där ett stöd till operatören designas i form av en digital assistent (DITA). DITA för flygtrafikledning på distans finns som prototyp, nästa steg är en digital assistent för obemannade luftfartyg. 31