LFV Årsredovisning 2021 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE UPPDRA G OCH S TYRM
ODELL L F V 2021 REGELVERKEN SOM STYR LFV LFV navigerar bland ett stort antal komplexa regelverk där internationella och nationella regler styr och reglerar den verksamhet som bedrivs. LFV SOM MYNDIGHET LFV är ett av Sveriges tre statliga affärsverk. Affärsverken är en del av staten och styrs genom ett antal undantag från och tillägg till det regelverk som gäller för förvaltningsmyndigheter generellt. LFV bedriver även affärsverksamhet genom bolag organiserade i LFV Holding AB-koncernen. I de delar där LFV bedriver verksamhet i bolagsform tillkommer även associationsrättsliga lagar och andra regelverk. LFV är en upphandlande enhet och har att följa såväl nationella upphandlingsregler som EU:s regelverk kring konkurrens och statsstöd. LFV SOM FLYGTRAFIKTJÄNSTLEVERANTÖR Flygsäkerhet är av central betydelse för LFVs verksamhet. För att underlätta för lufttrafiken skapades tidigt en global samordning och styrning av tillhörande flygtrafiktjänster. Sverige ratificerade år 1946 Chicagokonventionen som utgör grunden för ICAO (International Civil Aviation Organization). Enligt konventionen fastställer ICAO normer och rekommendationer som vägleder medlemsstaterna vid utformning av författningar. Flertalet av de svenska lagar, förordningar och föreskrifter som reglerar flygtrafiktjänsten har sin grund i EU-lagstiftning, som i stora delar bygger på ICAOs regelverk. Enligt ramförordningen för inrättande av ett gemensamt luftrum inom EU (Single European Sky), ska tillämpningen av förordningen inte påverka medlemsstaternas beslutanderätt över sitt luftrum i fråga om allmän ordning, säkerhet eller försvarsfrågor. Andra luftrumsfrågor än de nyss nämnda är dock inom EU:s mandat att besluta om. EU har till exempel beslutat om en gemensam ordning för certifiering av flygtrafiktjänsteleverantörer. För att bli certifierad måste också kraven i bland annat EU-förordning 2017/373, som är en gemsam form för certifiering, vara uppfyllda. LFV får en stor del av sina intäkter beräknade enligt ett prestations- och avgiftssystem som framgår av en EU-förordning. Detta system löper med fleråriga referensperioder. Den nuvarande referensperioden, RP3, inleddes den 1 januari 2020. I pandemins spår och utifrån den speciella situation som pandemin innebar, arbetades ett nytt tillfälligt regelverk fram som har inneburit att avgifterna år 2020 och 2021 har särreglerats. Under året har Försvarsmakten, genom en ändring i luftfartsförordningen, fått föreskriftsrätt för militär luftfart inom områdena flygbriefingtjänst, flygvädertjänst samt kommunikations-, navigations- och övervakningstjänster för militär luftfart. För LFVs del innebär detta att LFV har att tillämpa föreskrifter från Försvarsmakten inom ovanstående områden för militär luftfart samtidigt som LFV har att tillämpa föreskrifter från Transportstyrelsen avseende civil luftfart. LFV SOM EN DEL AV TOTALFÖRSVARET LFV är en bevakningsansvarig myndighet vilket innebär att LFV har ett särskilt ansvar för krisberedskap och beredskapsplanering för höjd beredskap i Sverige. LFV är utpekad leverantör av flygtrafiktjänster till Försvarsmakten i alla beredskapsskeden. LFV har mot bakgrund av detta att följa ett flertal nationella lagar, förordningar och föreskrifter som reglerar säkerhetsskydd samt kris- och beredskapsfrågor. Under året har ändringar i Säkerhets skyddslagen inneburit ett starkare skydd för Sveriges säkerhet. BESVARADE REMISSER 2021 Under 2021 besvarade LFV ett 30-tal remisser inom en mängd olika områden. Flygsäkerhet är av central betydelse för LFVs verksamhet. För att underlätta för lufttrafiken skapades tidigt en global samordning och styrning av tillhörande flygtrafiktjänster. 15