LFV Årsredovisning 2021 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE VERK S AMHET S OMRÅ
DEN L F V 2021 eller andra helikopterlandningsplatser. LFV har också medverkat med expertis till kunders miljötillståndsprocesser. INTERNATIONELLT Den internationella marknaden för flygtrafiktjänstrelaterade tjänster har de senaste åren präglats av en ökad konkurrens. Pandemin har dock inneburit att konkurrensutsättningen av tjänster stannat av något. LFV har sedan några år tillbaka inte primärt fokus och satsar på den internationella marknaden, men bevakar marknaden och tillhandahåller fortsatt tjänster internationellt. Det kommer kontinuerligt ut uppdrag som syftar till att utveckla både flygplatser och flygtrafiktjänst för att leva upp till framtida krav på infrastrukturen. LFVs intressebolag EPN har en stor andel av sin försäljning på den internationella marknaden, och så har även det tidigare intressebolaget SDATS haft under det gångna året. LFV sålde i slutet av 2021 sitt aktieinnehav i SDATS. L-CAPS Den tekniska plattformen L-CAPS levererades i ett grundutförande till LFV och från och med den 15 februari 2021 tillhandahölls även tekniska tjänster till isländska Isavia och danska Naviair. Tjänsten möjliggör produktion av AIS (Aeronautical Information Services), flygprocedurkonstruktion och färdplanshantering. Det finns ett stort internationellt intresse från andra flygtrafiktjänster för såväl konceptet som att ansluta sig till tjänsten. Plattformen har utvecklats utifrån en arkitektur som bättre stödjer framtida digitalisering och skalbarhet. Den skapar också förutsättningar för nya gränsytor gentemot till exempel Swedavia. Den nya arkitekturen möjliggör även LFVs förmågeutveckling för AIS-tjänst enligt krav på robusthet. Ett stegvis införande av funktionalitet i LFVs verksamhet pågår enligt en tidsplan som sträcker sig över de tre första kvartalen 2022. En ny produkt är en satellitbaserad inflygningsprocedur för helikoptrar till sjukhus eller andra helikopterlandningsplatser. 29