LFV Årsredovisning 2021 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE FL Y GS ÄKERHET L F
V 2021 VERKSAMHETSOMRÅDE FLYGTRAFIKTJÄNST – FLYGSÄKERHET Flygsäkerhet är LFVs viktigaste prioritet och genomsyrar hela organisationen på alla nivåer. För att ytterligare stärka flygsäkerhetsarbetet har en omorganisation genomförts där resurser och kompetenser samlats för att kunna hantera alla flygsäkerhetsfrågor så effektivt och enhetligt som möjligt. LFV nådde de mål som satts upp för flygsäkerheten och bidrog inte till någon händelse där människor skadats eller omkommit under året. Att utreda händelser som haft ett högt lärovärde eller en hög allvarlighetspotential, är en del av LFVs viktiga flygsäkerhetsarbete. Det är ett arbete som både har fokus på den dagliga driften och genomförs i ett långsiktigt perspektiv. LFV strävar efter att flygsäkerhetsarbetet ständigt ska utvecklas och vi har en ambition att lära både av händelser som inträffar och av allt som redan fungerar bra i det dagliga arbetet. För att lära av andra, men också för att kunna dela med sig av egna erfarenheter, deltar LFV i ett stort antal nationella och internationella arbetsgrupper. FOKUSOMRÅDEN LFVs strukturerade arbete med att följa upp verksamheten är indelat i sju fokusområden: • rullbaneintrång • luftrumsintrång • separationsunderskridanden • drönare • flygning utan transponder • fel i teknisk utrustning • andra lärorika händelser. Flygsäkerhet utgör grunden för LFVs verksamhet där alla, från den högsta ledningen till medarbetare på samtliga avdelningar och enheter, ska ha en grundläggande kännedom om och förståelse för flygsäkerhet och för hur den påverkas av det arbete man utför. LFVs flygsäkerhetsarbete styrs och följs upp av Flygsäkerhetskommittén, som leds av generaldirektören. På de operativa enheterna finns ett tydligt och utpekat flygsäkerhetsansvar och ett ansvar att skapa goda förutsättningar för alla medarbetare att ta sitt flygsäkerhetsansvar. RAPPORTERING OCH RÄTTVISEKULTUR Hög rapporteringsvilja är en annan viktig del av flygsäkerhetskulturen. Under 2021 konstaterade LFV att antalet rapporter inte alls minskat i samma omfattning som antalet flygrörelser. Detta bedöms som positivt, då en hög rapporteringsvilja ger goda möjligheter att bedöma hur organisationens arbete fungerar. Antalet allvarliga händelser där LFV bidragit har inte ökat. Projektet för att följa upp LFVs rättvisekultur avslutades under hösten 2021 efter att en lista på rekommendationer lämnats över till Flygsäkerhetskommittén. NY FLYGSÄKERHETSORGANISATION Hösten 2021 genomfördes en större förändring i organisationen för flygsäkerhetsarbetet. Flygsäkerhetsresurser från såväl En Route som från Operations samlades i enheten Flygsäkerhet, under avdelningen Gemensamma Tjänster. I den nyinrättade enheten har resurser och kompetenser samlats i en organisation där utförandet av flygsäkerhetsrelaterat arbete utförs av en och samma enhet. I den nya organisationen finns alla tillgängliga processer för flygsäkerhet inom en och samma avdelning. Under 2021 arbetade en projektgrupp med att slå ihop En Routes och Operations operativa manualer till en gemensam drifthandbok, vilken började att tilllämpas i januari 2022. ÖKAD STYRNING FRÅN EU De regler och tillhörande processer LFV arbetar efter går mot en tydligare styrning på EU-nivå. Förordningarna är direkt tillämpliga i alla medlemsstater och Transportstyrelsen som tillsynsmyndighet eftersträvar att ta bort tidigare dubbelregleringar. Till detta kommer samtidigt anpassning av nationella föreskrifter och det faktum att den militära flyginspektionen vid Försvarsmakten sedan den 1 maj 2021 också är tillsynsmyndighet för flera flygtrafiktjänster ur ett militärt perspektiv. Som ytterligare reglering kan nämnas att LFV under detta år även såg att EU och flera myndigheter påbörjade ett arbete som syftar till långtgående regleringar inom informationssäkerhetsområdet. Den idag mer omfattande regelstrukturen förändras i snabbare takt än tidigare, fler tillämpningar har inbördes beroenden och det krävs också en mer omfattande ändringshantering än tidigare. LFV ser ett betydande samarbete med Transportstyrelsen över tid. 7 Så många fokusområden för att jobba med flygsäkerhet. 25