LFV Årsredovisning 2021 1
L F V 2021 GD HAR ORDET ÄNNU ETT ÅR MED PANDEMIN
Den kris som pandemin innebar för flyget som globalt transportmedel är inte över ännu. I en kris blir val av nya vägar en överlevnadsstrategi, så också för LFV. Jag är övertygad om att vi en dag kommer att gå stärkta ur dagens kris. Vi ser fram emot att ta fram moderna och klimat smarta förutsättningar för alla som använder det svenska luftrummet. Med 2021 lägger vi ännu ett pandemiår bakom oss. Låt oss hoppas att 2022 blir året då världen får kontroll på smittspridningen. Vi hoppas också att covid19 blir en hanterbar sjukdom utan de förödande konsekvenser och förluster av människoliv som vi har sett hittills. Av våra omkring 1 100 medarbetare arbetar omkring hälften operativt med flygtrafikledning. De som jobbar på något av våra kontor arbetade hemifrån från mars 2020 till slutet av september 2021, då restriktionerna släpptes och vi påbörjade en successiv återgång till kontoren. Samtidigt avvecklade vi vår stabsorganisation som hanterat pandemin och dess konsekvenser. I början av december återgick vi till arbete hemifrån och återetablerade staben. Pandemin fick under 2021 fortsatt stor påverkan på resandet och därmed också flyget. Krisen för flygbranschen är inte över än. År 2021 ökade antalet flygrörelser i svenskt luftrum med 8 procent från 332 000 till 359 000 men minskade med 54 procent jämfört med år 2019, det vill säga före pandemin. FÖRSTUDIE OCH FLYGSÄKERHET Det är vår uppgift, precis som för företag, att kontinuerligt utveckla verksamheten och att bedriva vår verksamhet så effektivt som möjligt. För att möta omvärldens krav och våra utvecklingsbehov, behöver vi pröva alla möjligheter till effektiviseringar. Därför startade vi hösten 2021 en förstudie. Den ska pröva hypotesen vad det skulle innebära för effektiviseringar och ökad robusthet, men också vilka risker det skulle innebära, att konsolidera vår operativa verksamhet så mycket det går. Enligt vårt uppdrag av vår ägare staten ska vi tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart. Flygsäkerhet är vår viktigaste prioritet. Våra övergripande mål är att vi inte ska bidra till någon flygsäkerhetsrelaterad händelse som medför att människor skadas allvarligt eller omkommer. Det målet nådde vi även under 2021. KONTROLLCENTRAL DRIFTSATT Den 21 april 2015 var ett stort och stolt ögonblick i LFVs drygt 70-åriga historia, när vi var först i världen med att driftsätta flygtrafikledning på distans. En lika stor dag för oss var det den 1 juni 2021 när flyget vid Kiruna Airport började trafikledas på distans från RTC Stockholm, vår nybyggda kontrollcentral på Arlanda. Driftstarten var resultatet av det avtal, som vår kund Swedavia och LFV tecknade i november 2017, gällande etablering av flygtrafikledning på distans vid de fyra flygplatserna Kiruna Airport, Åre Östersund Airport, Umeå Airport och Malmö Airport. Flygtrafikledning på distans driftsattes även för Åre Östersund Airport den 1 december och nu fortsätter vi med Umeå Airport och Malmö Airport. DELÄGANDET I SDATS AVVECKLAS Sedan 2016 har Saab och LFV bedrivit utveckling, marknadsföring, försäljning och drift av distansledd flygtrafikledning i det gemensamma bolaget Saab Digital Air Traffic Solutions AB, SDATS. Bolaget har under de här åren tagit hem flera teknikkontrakt, samtidigt som de bedriver flygtrafiktjänst för fyra flygplatser på distans från kontrollcentralen i Sundsvall: Örnsköldsvik Airport, Linköping City Airport, Scandinavian Mountains Airport och Sundsvall Timrå Airport. I bolaget är Saab teknikleverantör med en global marknadsföringsorganisation medan LFVs bidrag har varit kunskap och erfarenhet av det operativa konceptet. Över tid har vi sett en förskjutning på den globala marknaden mot att de nationella flygtrafiktjänstleverantörerna vill äga kunskapen och kontrollen över tjänsten själva, vilket lett till att det som efterfrågas är en ren teknikleverantör. Därför avvecklade vi vår ägarandel i SDATS, 41 procent av aktierna, i slutet av 2021 och Saab övertog den och är därmed ensam ägare till SDATS. NYTT LUFTRUM UTREDS För oss och andra leverantörer av flygtrafiktjänst och flygbolag, är ett väl fungerande luftrum av allra största betydelse. Här ska flygtrafiken flyta smidigt, säkert och effektivt till och från flygplatserna och när flygplanen befinner sig på marschhöjd. För dem som bor i närheten av flygplatser är inflygnings- och utflygningsvägarnas utformning och geografiska placering viktig för att minimera buller och utsläpp i närmiljön. För att skapa bättre förutsättningar för miljövänligare flygningar till svenska flygplatser fick LFV i september regeringens uppdrag att föreslå hur luftrummet under 2 900 meters höjd ska utformas. Vi ser fram emot att ta fram moderna och klimat6