LFV Årsredovisning 2021 1
L F V 2021 K OMMEN T AR TILL RE S UL T A TRÄKNING
KOMMENTARER TILL RESULTATRÄKNING Om inte annat särskilt anges redovisas alla belopp i miljoner kronor. Uppgifter inom parentes avser föregående år. Resultatet i LFV-koncernen (LFV) efter finansiella poster uppgår till 103 mkr (700). Totalresultat efter omvärdering av pensionsskulden uppgick 2020 till -122 mkr. Någon sådan motsvarande post finns inte 2021. Resultat 2021 exklusive skattemotsvarighet är 225 mkr bättre än föregående års totalresultat, och 198 mkr bättre än budget. De främsta positiva effekterna, såväl jämfört föregående år som budget, på resultatet består av effekt på luftfartsintäkterna av intäktskorrigering på grund av högre inflation än plan, reglering av tidigare år reserverad osäker kundfordran, lägre personalkostnader på grund av försenade rekryteringar och lägre pensionskostnader, reavinst som uppkommer i koncernredovisningen från avyttring av intressebolag, samt därtill lägre kostnadsutfall för drift, förvaltning och administration. RÖRELSENS INTÄKTER Rörelseintäkterna 2021 uppgår till 2 523 mkr (3 310), en minskning med 787 mkr. Luftfartsintäkter De flygtrafikrelaterade luftfartsintäkterna har minskat med 824 mkr till 2 035 mkr (2 859). Intäktsminskningen jämfört med föregående år beror främst på att 2020 påverkades av högre ersättning för pensionskostnader till följd av omvärdering av pensionsskulden enligt nya beräkningsgrunder för 2020. Undervägs- och terminalavgifterna fastställs av Europeiska kommissionen för fleråriga referensperioder. 2021 var det andra året i RP3, som löper 2020–2024. Planerna för RP3 hann aldrig fastställas innan pandemin bröt ut och förseningen är en direkt konsekvens av coronapandemin och den exceptionella situation som uppkommit för flygbranschens aktörer. Under 2021 har beslut fattats om nya mål på EU-nivå och slutliga beslut om intäkter för 2020–2021 väntas komma andra kvartalet 2022. Undervägs- och terminalintäkterna är därmed osäkra fram tills dess att EU:s beslut är fattat. Transportstyrelsen har i november skickat en svensk prestationsplan till EU och har i anslutning till det fattat ett preliminärt beslut om godkända kostnadsnivåer för LFV för åren under RP3. Intäkter har beräknats utifrån detta beslut. För 2021 är mekanismen för trafikriskdelning utifrån trafikvolymer beräknad på åren 2020 och 2021 sammantaget och en trafikprognos från oktober 2021 vilket innebär att effekten av trafikriskdelning blir liten. Fokus hamnar, istället för på riskdelning, på den nya prestationsplanen och det preliminära beslut Transportstyrelsen har fattat om kostnadsnivåer för 2020–2021. En korrigering till följd av högre inflation än vad som anges i planen har beaktats i intäktsberäkningen. De lägre pensionskostnaderna för 2021 påverkar även de intäktsberäkningen i form av okontrollerbara pensionskostnader. Ytterligare en faktor som påverkar intäkterna är lägre utfall för avskrivningskostnader jämfört prestationsplanen. Trafiken och antal service units har under 2020–2021 legat på låga nivåer och därmed är de fakturerade intäkterna relativt låga i förhållande till beräknade ersättningar via avgiftssystemet. Resterande intäkter upp till beräknad total ersättning för flygtrafiktjänst en route och terminal Arlanda 2020–2021 redovisas som långfristiga fordringar. LFVs intäkter för flygtrafiktjänst en route faktureras baserat på fastställda avgifter och antal service units, som ökade 2021 med 7,1 procent jämfört med 2020 (-53,0 procent jämfört med 2019). De fastställda undervägsavgifterna för 2021 höjdes med 8,0 procent och terminalavgiften höjdes med 13,0 procent jämfört med 2020. Den slutliga avgiften för 2020–2021 kommer dock inte beslutas förrän 2022. Ersättning för lokal flygtrafiktjänst på statliga, militära samt kommunala och privata flygplatser ligger 123 mkr lägre än föregående år, vilket främst förklaras av högre intäkter 2020 avseende uppdrag åt Försvarsmakten och att underlaget för kostnadsbaserad prissättning till kund var LFVs pensionskostnader högre 2020, vilket resulterade i högre intäkter. 42 Aktivering av arbete för egen räkning Värdet av aktiverat arbete för egen räkning hänförligt till investeringsprojekt uppgår till 72 mkr (97). Anslag Anslag för 2021 har intäktsförts med 164 mkr (102). Årets utfall hänförligt till anslagsposterna Civilt försvar och Infrastruktur för flygtrafiktjänst inom utgiftsområde 22 uppgår till 144 mkr (94). Anslag för att täcka intäktsbortfall har disponerats med 22 mkr (8). Intäktsbortfall består av kundförluster inom ramen för ersättning via avgiftssystemet, och är en följd av pandemins påverkan på flygbranschen. Övriga rörelseintäkter Övriga rörelseintäkter uppgår till 253 mkr (253), varav intäkter från kommersiella tjänster uppgår till 143 mkr (136). En ökning genom att dotterföretaget AVISEQ ingått i koncernen hela året 2021. Bidragsintäkterna uppgår sammantaget till 95 mkr (83). Under året har LFV erhållit EU-bidrag avseende finansiering av investerings- och utvecklingsverksamhet. Bidrag för forskning och innovation erhålls förutom från EU även från Trafikverket, för att utveckla och effektivisera flygtrafiktjänsten. RÖRELSENS KOSTNADER Rörelsens kostnader uppgår till 2 523 mkr (2 599), en minskning med 76 mkr. Personalkostnader Personalkostnaderna uppgår till 1 825 mkr (1 864), en minskning med 39 mkr. Lönekostnaderna är 47 mkr högre än föregående år, men samtidigt är kostnader för sociala avgifter 84 mkr lägre tack vare att pensionskostnaderna är mindre. Av förändringen jämfört med 2020 utgör 59 mkr en ökning av personalkostnader som härrör till dotterföretaget AVISEQ. Bolaget förvärvades den 30 april 2020 och ingick därför i koncernen med lönekostnaderna för 8 månader förra året, men hela kalenderåret 2021.