LFV Årsredovisning 2021 1
L F V 2021 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE VERK S A
MHET S OMRÅDEN VERKSAMHETSOMRÅDE FORSKNING OCH INNOVATION LFV driver sedan länge ett brett arbete med forskning och innovation i samverkan med nationella och internationella partners. LFV är bland annat delaktigt i det europeiska forskningsprogrammet för flygtrafikledning, SESAR. LFV driver flera nationella forskningsprojekt i samverkan med branschens aktörer, akademin och industrin. Effekterna av pandemin slår hårt mot flygbranschen, men LFV ser samtidigt de värden som digitaliseringen skapar. Forskningen har fortsatt stort fokus på säkerhet, kapacitet, hållbarhet och kostnadseffektivitet, där digitalisering och automation är mycket viktiga möjliggörare. Den forskning som LFV utför och koordinerar är externt finansierad. Trafikverket, VINNOVA och EU är huvudfinansiärer. SESAR-PROGRAMMET SESAR syftar till att möta de stora utmaningarna för flyget i Europa. Flyget ska på ett säkert och kostnadseffektivt sätt kunna leverera för att möta efterfrågan både i luftrummet och på flygplatserna. Samtidigt ska miljöeffekterna från flygtransportsektorn reduceras. Under 2021 förbereddes också Sveriges deltagande i SESAR 3, EU:s nästa stora forsknings- och utvecklingsprogram för ATM och luftfarten i Europa. LFV är med sin kompetens inom flygtrafiktjänst och drivkraft inom forskning en efterfrågad och viktig partner. Under 2021 fortsatte LFV arbetet inom SESAR 2020-programmet i ett antal projekt som beskrivs nedan. Minskad klimatpåverkan Test och validering genom avancerade flygbaneberäkningar tillsammans med information från flygplansdatorer när flygningar sekvenseras mot Arlanda. Satellitbaserade metoder Att i flygplatsens närhet flyga kortaste möjliga vägen och samtidigt med stor precision undvika bullerkänsliga områden genom kurvade inflygningar. Optimering av flygplansrörelser Minimera tiden som planen rör sig på flygplatsen för att minska utsläpp och samtidigt optimera användningen av bansystemet för ökad kapacitet i systemet. Fjärrstyrda lösningar Öka tillgänglighet till flyget på mindre orter som har långa avstånd och sämre övrig infrastruktur (vägar och järnvägar). Ökad flexibilitet och kostnadseffektivitet Skapa förutsättningar för att virtualisera flygkontrolltjänst så att kontrollcentraler och resurser ska kunna arbeta flexibelt över hela Sveriges luftrum. Obemannade farkoster Flygtrafiktjänsten ska kunna integrera obemannat flyg i luftrum och på flygplatser där bemannad trafik befinner sig. LFV är en viktig aktör för att detta ska kunna ske i Sverige. AI OCH MASKININLÄRNING Artificiell intelligens och maskininlärning förväntas bli en viktig del i framtidens flygtrafiktjänst. LFVs stora tillgång till information (dataset) är en resurs som används för forskning och träning av olika AI-lös30