LFV Årsredovisning 2021 1
L F V 2021 INVE S TERINGAR INVESTERINGAR Utfall 2
018 Anskaffning och utveckling av nya investeringar ATM-utrustning Radarutrustning Kommunikationsutrustning Radioutrustning Byggnader It Kommersiella investeringar Beredskapstillgångar Övrigt Summa utgifter för anskaffning och utveckling Varav investeringar i anläggningstillgångar Finansiering Egna medel Anslag Summa finansiering av anskaffning och utveckling Vidmakthållande av befintliga investeringar ATM-utrustning Radarutrustning Kommunikationsutrustning Radioutrustning Byggnader It Övrigt Summa utgifter för vidmakthållande Varav investeringar i anläggningstillgångar Finansiering Egna medel Summa finansiering av vidmakthållande Totalt varav investeringar i anläggningstillgångar * Exklusive förvärv av dotterbolag 193 mkr. LFV genomför fortlöpande uppgraderingar av såväl tekniska system och infrastruktur som arbetsmetodik. Utvecklings- och ersättningsinvesteringar sker fortlöpande för att möta ställda krav på funktionalitet, flygsäkerhet, kapacitet och regularitet samt kostnadseffektivitet. Omfattande investeringar i infrastruktur för en robust flygtrafiktjänst har också skett under året. Investeringarna delas upp i kategorierna anskaffning och utveckling av nya investeringar respektive vidmakthållande av befintliga investeringar. Finansiering sker med egna medel. De största investeringarna 60 112 38 12 2 101 0 – – – 264 264 264 – 264 7 27 22 3 – 1 – 59 59 59 59 324 Utfall 2019 173 122 4 124 – 6 – – 2 430 430 430 – 430 6 24 29 2 6 – 1 68 68 68 68 498 Utfall* 2020 195 63 28 205 16 19 2 – 1 529 529 529 – 529 3 11 13 1 2 – – 28 28 28 28 557 Plan 2021 148 247 92 234 – 1 7 – – 728 728 728 – 728 20 3 12 12 14 2 – 62 62 62 62 791 Utfall 2021 123 70 22 108 9 15 7 1 3 358* 358 356 2 358 4 2 15 – 7 – – 28 28 28 28 386 ligger inom ATM, radio- och radarutrustning. I likhet med föregående år har investeringsprojekten under 2021 påverkats av coronapandemin. Flertalet projekt har försenats med anledning av de restriktioner som varit gällande resor och besöksförbud, och även förseningar från leverantörer. LFV har under 2021 avslutat de omfattande investeringarna i övervakningsinfrastruktur som nu uppfyller de ökade kraven på övervakning i luftrummet, samt gällande och kommande europeiska regelverk. Investeringarna för ökad robusthet inom ramen för infrastruktur för flygtrafiktjänst fortsätter dock med oförminskad kraft under kommande år. Under flera år har LFV utvecklat och investerat i infrastruktur för flygtrafikledning på distans, så kallade Remote Tower Services (RTS). Under 2021 har investeringar skett i tekniska lösningar för RTS för fyra av Swedavias flygplatser, som ska bedrivas från kontrollcentralen för flygtrafikledning på distans (RTC) i Stockholm. Två av dessa flygplatser, Kiruna och Östersund har även driftsatts under året. För de resterande två flygplatserna väntas driftsättning ske under de närmaste året. Andra större investeringar under året har varit inom området ATM-utrustning däribland i COOPANS, kontinuitet och L-CAPS. Årets investeringar i COOPANS ligger på samma nivå som föregående år och innefattar löpande uppdateringar och funktionsförbättringar i flygtrafikledningssystemet TopSky. Kontinuitet innebär investeringar i kontinuitetslösning för flygtrafiktjänsten. L-CAPS rör informationstjänster och utgår ifrån nya krav som ställts i EU-regelverk. L-CAPS står för LFV Comprehensive AIM Production Service och innehåller funktionalitet för NOTAM, Pre-flight briefing för AIS och MET, AIP, kartproduktion, färdplanshantering, design av flygprocedurer. Totalt utfall för 2021 är lägre jämfört plan och även lägre än utfall 2020. Detta beror dels på coronapandemin i form av förseningar hos leverantörer och restriktioner i form av reseförbud och besöksförbud som har försvårat tillgång till de operativa anläggningarna, dels på att LFV har haft resursbrist inom vissa kompetensområden. Till följd av nya regleringar, ökade krav på kapacitet, ökade samhällskrav samt ökad robusthet i flygtrafiktjänsten i alla beredskapslägen har investeringstakten successivt höjts de senaste åren. Det har inneburit utmaningar i frågan om att ha tillräckligt med personella resurser för att klara den högre investeringstakten. Under de närmaste åren väntas investeringarna öka och ligga på en högre nivå jämfört med utfall 2021. Det handlar om fortsatta investeringar i huvudsak i ATM-, radar och radio-och kommunikationsutrustning och investeringar för en robust infrastruktur för flygtrafiktjänst.