LFV Årsredovisning 2021 1
L F V 2021 RAPPOR TERING ENLIG T PRE S T A TIONSP
LAN Nedanstående återrapportering av prestationsplanens utfall för 2020–2021 är preliminär då den svenska prestationsplanen ännu inte är godkänd av EU. Målnivåerna är därmed ännu inte fastställda men utfall rapporteras mot de nivåer som finns i den inskickade svenska prestationsplanen. Referensperiod tre omfattar åren 2020–2024. FLYGSÄKERHET Flygsäkerhetsmålen under RP3 avser bedömd Effektivitet och mognadsgrad i säkerhetsledningssystem samt Efterlevnad och upprätthållande av säkerhetskultur och täcker hela LFVs verksamhet. Mätning av måluppfyllelse sker genon enkätundersökning. För 2020 har inga mål satts utan enbart utfall har rapporterats. Beträffande 2021 har enkäten för uppföljning av målen kommit, men LFVs rapportering till Transportstyrelsen görs under det första kvartalet 2022 och därefter rapporterar Transportstyrelsen till EU 1 juni 2022. Därför rapporteras inget utfall för 2021. MILJÖ Målet innebär att avvikelsen mellan faktisk flugen och rak distans mäts, genomsnittlig horisontell en route-effektivitet. Avsikten är att flygvägen ska vara så rak som möjligt och därmed orsaka så lite miljöpåverkan som möjligt. Sverige ligger långt fram inom miljöområdet och tillämpar sedan flera år ”Free route airspace” vilket innebär att flygbolagen har möjlighet att flyga rakt inom svenskt luftrum. Utfallet under åren 2020 och 2021 påverkas av coronapandemin och de låga trafikvolymerna och uppgick 2021 till 1,04 procent vilket ligger bättre än det preliminära målet på 1,05 procent och var ett av de lägsta i Europa. KAPACITET Målet innefattar förseningar i flygtrafiken orsakade av flygtrafiktjänsten mätt som genomsnittlig försening per flygning, dels för en route och dels för Stockholm– Arlanda. Utfallet för 2021 uppgick till 0,00 minuter per flygning för en route. För terminal Arlanda blev utfallet 0,00 minuter per flygning. Utfallet påverkades av de låga trafikvolymerna i luftrummet. KOSTNADSEFFEKTIVITET Målen för kostnadseffektivitet sätts på nationell nivå och mäter under RP3 reala enhetskostnader i 2017 års prisnivå mätt i HIKP, Harmoniserat konsumentprisindex. De kostnader som avses för en route är, i enlighet med de nationella riktlinjer som Transportstyrelsen har tagit fram, kostnader för en route-verksamheten vid kontrollcentralerna, infrastruktur samt även stora delar av tornverksamheten och lednings- och stödtjänster. För terminal Arlanda omfattas kostnader för torntjänsten inklusive ledning och stödtjänster. Under RP3 ska åren 2020 och 2021 följas upp sammantaget när det gäller kostnadseffektivitet med anledning av den rådande situationen och i enlighet med EU 2020/1627 (undantagsåtgärder för den tredje referensperioden (2020– 2024)). Målet är preliminärt i väntan på EU-beslut om den svenska prestationsplanen och beräknat utifrån inskickad prestationsplan och preliminärt beslut om kostnadsnivåer för LFV fattat av Transportstyrelsen. Det preliminära målet för såväl en route som terminal Arlanda har uppnåtts till följd av att kostnadena har kunnat hållas på en lägre nivå. Under 2021 har LFV deltagit vid Transportstyrelsens konsultationer. 62