LFV Årsredovisning 2021 1
L F V 2021 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE F L Y GÅ
RET FLYGTRAFIKEN HAR BÖRJAT ÅTERHÄMTA SIG Flygtrafiken ligger kvar på fortsatt låga nivåer till följd av pandemin, men under 2021 påbörjades en viss återhämtning. Antalet flygplansrörelser i svenskt luftrum uppgick till drygt 359 000. TRAFIKSLAGSFÖRDELNING (%) 18 51 31 Inrikes Utrikes Överflygande Den totala antalet civila luftrumsrörelser i svenskt luftrum uppgick under 2021 till 359 354 rörelser, vilket är en ökning med 8 procent jämfört med 2020 och en minskning med 54 procent jämfört med 2019. Den överflygande trafiken, utan start eller landning i Sverige, utgör största delen av den totala trafikvolymen. Från sommaren 2021 har en viss återhämtning skett och ackumulerat under året uppgick den överflygande trafiken till -50 procent jämfört med 2019 års trafik. Jämfört med 2020 års trafik blev utfallet +9 procent. Utrikestrafiken ökade med 10 procent och inrikestrafiken med 4 procent under 2021 jämfört med 2020. Året började med fortsatt låg trafik. I mars hade ett år med pandemins effekter passerat och sedan dess har utvecklingen i förhållande till 2020 varit positiv. Jämfört med det sista trafikåret före pandemin, 2019, har dock trafiken fortsatt legat på låga nivåer. Från sommaren började en stegvis återhämtning synas allt tydligare, då flera länder började släppa på restriktioner och öppna upp för resande. Flygtrafikvolymerna var som lägst i februari då nivån var 27 procent av 2019 års volymer. Därefter 12 har trafiken återhämtat sig och har under slutet av året legat på drygt 70 procent av 2019 års nivå. Även antalet service units minskade kraftigt, med 53,0 procent jämfört med 2019. Service units är en enhet som utgörs av en kombination av antal flygningar, luftfartygets vikt och flugen sträcka. Service units är underlag för undervägsavgifterna, den avgift som betalas av flygbolagen som trafikerar luftrummet. Även andra flygtrafiktjänst aktörer, myndigheter och svenska flygplatser finansieras via undervägsavgifterna. FLYGTRAFIKENS UTVECKLING Flygbranschen har drabbats hårt av pandemin och står inför stora utmaningar. Det är inte osannolikt att de ändrade vanor som pandemin har medfört kommer att innebära lägre efterfrågan på flyg. Inte minst hos affärsresenärer som vant sig vid andra mötesformer. Vi har också sett att flygbolag gått i konkurs eller omstrukturerats, vilket ökar osäkerheten kring utvecklingen ytterligare. Dessutom är miljö- och klimatfrågor en viktig faktor för utvecklingen. Det finns en samsyn bland bedömare om att krisen