LFV Årsredovisning 2021 1
GD HAR ORDET L F V 2021 smarta förutsättningar fö
r alla som använder det svenska luftrummet. Arbetet kommer att ske i nära dialog och samverkan med berörda intressenter. Ytterligare ett luftrumsprojekt som LFV driver tillsammans med Swedavia är Sweden Airspace Project, SWEA. Projektets mål är att minska komplexiteten i luftrummet. Det ska leda till förbättringar inom ett flertal prestandaområden såsom flygsäkerhet, kostnadseffektivitet, kapacitet, miljö, förutsägbarhet och flexibilitet. EN VIKTIG DEL AV TOTALFÖRSVARET Vi ser att omvärlden förändras. Hotbilden ökar mot Sverige. Därför pågår en återupprustning av försvaret. LFV är en viktig del i återtagandet av totalförsvarsförmågan och bedriver det arbetet inom det anslagsfinansierade programmet Robust flygtrafiktjänst samt genom olika aktiviteter och beredskapsplanering för civilt försvar. Robust flygtrafiktjänst innebär att vi ska göra samma sak som i dag, det vill säga bedriva flygtrafiktjänst, men att vi ska säkra att det går att göra det även under andra förutsättningar. Inom totalförsvaret återupptar vi tillsammans med andra bevakningsansvariga myndigheter planeringen för beredskap inom ramen för det civila försvaret. FORTSATT UTVECKLING Flygtrafiktjänst är en global och teknikmässigt ganska konservativ bransch. Vi tummar inte på flygsäkerheten och därför måste det fungera likadant för piloterna över hela världen. Vi måste driva på den tekniska utvecklingen för att kunna effektivisera verksamheten klokt och säkert och flygtrafikledning på distans är ett exempel på detta. Den verksamhet som vi bedriver på Örnsköldsvik Airport är ett annat. Här finns LARC, LFV Aviation Research Centre, där vi tillsammans med flera partners utvecklar smarta lösningar för framtidens flygplatser. Som jag skrev inledningsvis hoppas jag att 2022 blir året då världen får pandemin under kontroll, att människor åter får möjlighet att resa och att flyget är det som gör möten mellan människor möjligt. Ann Persson Grivas, Generaldirektör LFV 7