LFV Årsredovisning 2021 1
L F V 2021 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE HUVUDMÅL
OCH RE S UL T A T FYRA PERSPEKTIV OCH TIO HUVUDMÅL Verksamheten styrs och arbetar mot tio huvudmål utifrån fyra perspektiv. Måluppfyllnaden har delvis påverkats av den fortsatta pandemin, men verksamheten har i allt väsentligt löpt på väl under året och flertalet mål har uppnåtts. LFVs uppgift är att tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart. LFV ska också verka för att de transportpolitiska målen nås. Under 2021 bedrev LFV i Sverige flygtrafiktjänst vid 16 flygplatser, från Kiruna i norr till Malmö i söder samt vid fyra kontrollcentraler. Även om den operativa verksamheten påverkats i hög grad av coronapandemin, har den löpande verksamheten fungerat väl och flygtrafiken hanterades i princip utan några förseningar. VERKSAMHETSPLAN 2021–2025 LFV har en övergripande verksamhetsplan med huvudmål, vilka är nedbrutna i verksamhetsmål med tillhörande aktiviteter. Varje enhet har en verksamhetsplan som utgår från den övergripande planen och som också stödjer de övergripande målen. Månadsvis sker uppföljning av ekonomi och andra relevanta nyckeltal. Kvartalsvis rapporteras utfallet för hur verksamheten ligger till i måluppfyllnaden gentemot huvudmålen och verksamhetsmålen samt genomförda aktiviteter för att nå målen. Vanligtvis är mål och aktiviteter kopplade till målen i de femåriga referensperioder som beslutas av EU-kommissionen, de mål som regeringen sätter upp för verksamheten samt de mål och uppdrag som framgår av regleringsbrev. EU-kommissionen har dock ännu inte fattat de slutliga beslutet för mål för referensperioden 2020–2024 (RP3). Regleringsbrev tillställs LFV årligen. KOMMENTARER TILL DE FYRA PERSPEKTIVENS HUVUDMÅL Verksamhet och leverans Flygbranschen och LFVs verksamhet har under året präglats av de relativt sett låga trafikvolymerna jämfört med före pandemin. Flygtrafiken har i princip hanterats utan några förseningar. LFV har levererat kapacitet som klarar de preliminära EU-målen samt tillgänglighet i enlighet med avtal med kund. Flygsäkerhetsläget har varit gott. Samtliga flygsäkerhetsmål har uppnåtts och inga allvarliga händelser har inträffat. LFV har ett effektivt och ändamålsenligt ledningssystem för flygsäkerhet. Flygsäkerhetsarbetet är proaktivt och sker kontinuerligt. Projektet Swea som handlar om att utveckla effektiviteten i det övre luftrummet har pågått under året. Utvecklingsarbetet syftar till att minska flygets miljöpåverkan och att öka produktiviteten i flygtrafiktjänsten. LFV fick hösten 2021 också ett uppdrag från regeringen att föreslå hur det undre luftrummet ska utformas för att skapa bättre förut16 sättningar för miljö vänligare flygningar till svenska flygplatser. LFVs arbete med civilt försvar och totalförsvarsfrågor samt arbetet med robust flygtrafiktjänst har kontinuerligt pågått under året, även om det påverkats av pandemin och resursbrist inom vissa områden. Arbetet specifikt med beredskapsplanering och upprättande av beredskapsplaner har startat, men det återstår en del arbete innan det är klart. Arbetet kommer att fortsätta under följande år. Under 2021 har olika initiativ tagits för att se över arbetssätt och processer i syfte att stärka innovations- och leveransförmågan. Bland annat har ett antal rekryteringar av ingenjörer och projektledare samt ett antal interna förbättringsaktiviteter inom projektverksamheten genomförts. Kund och försäljning Ett starkt och trovärdigt varumärke är en grundbult för att vara en intressant leverantör, samarbetspartner och arbetsgivare. Pandemin har påverkat LFV och dess bolag genom att begränsa möjlig heten att fysiskt möta såväl nya som befintliga kunder och intressenter samt att medverka i olika sammanhang och sammankomster. LFVs dagliga leverans till befintliga kunder har, även om de till viss del påverkats av pandemin, fungerat bra och LFV har klarat pandemin väl utan stora störningar. Någon ny kund- och intressentmätning har inte genomförts under året, vilket ger begränsade möjligheter att utvärdera huvudmålet och tillhörande verksamhetsmålen. Under 2022 planeras en ny kundoch intressentmätning att genomföras. Kultur och medarbetare Under större delen av året har många medarbetare arbetat hemifrån, men de som arbetar med operativ flygtrafikledning och inte har den typ av arbete som kan ske på distans, har varit på sina arbetsplatser om än i lägre omfattning än normalt. En pulsundersökning har genomförts under hösten. Distansarbete har inneburit nya och andra utmaningar, vilket bland annat tagit sig uttryck i att engagemangsnivån samt upplevelsen av delaktighet minskat något. Däremot upplever medarbetarna att deras chefer öppnar upp för dialog, visar tillit och respekt samt ger stöd när det behövs i större utsträckning än tidigare. De upplever också att deras chefer är mer