LFV Årsredovisning 2021 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE K UL TUR OCH MED AR
BET ARE L F V 2021 VARUMÄRKESARBETET Pandemin har lett till förändringar inom hela flygbranschen. Kundernas krav på LFV, kopplade till effektiviseringar av tjänster och kostnader har skärpts. Det i sin tur har medfört att olika möjligheter till effektiviseringar har varit i fokus. Vissa av dessa har genomförts medan andra är av mer långsiktig karaktär och kräver djupare utredningar. Sammantaget har detta lett till att LFVs varumärke också påverkats. Framför allt har det interna varumärket försvagats. Det är en av de slutsatser som drogs när resultatet av den pulsundersökning som genomfördes under hösten där det visade sig att färre medarbetare än tidigare kunde rekommendera LFV som arbetsgivare. För att stärka varumärket påbörjades dels en översyn av vad som ska känneteckna LFV som leverantör, arbetsgivare och samarbetspartner, dels ett arbete med att ta fram handlingsplaner kopplade till pulsundersökningens resultat. PULSUNDERSÖKNING 2021 TEAMEFFEKTIVITET (MÅL 75) 80 75 60 76 77 76 80 LEDARSKAPSINDEX (MÅL 80) 79 60 80 81 78 80 71 60 60 ENGAGEMANGSINDEX (MÅL 73) 80 76 75 80 75 ORGANISATORISK OCH SOCIAL ARBETSMILJÖ (MÅL 75) 77 78 74 40 40 40 40 20 20 20 20 0 0 2018 2019 2021 BM Ingen mätning gjordes 2020. BM = Benchmark 2018 2019 2021 BM 0 2018 2019 2021 BM 0 2018 2019 2021 BM 35