Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33 Kundkontakt 020-83 33 33 • kundkonta
kt@ica.se • www.ica.se SMAKA MED ALLA SINNEN Kan du beskriva vilken smak ett äpple har? Just nu pågår ett projekt som går ut på att beskriva doft och smak på frukt och grönt, och det är svårare än man kan tro. J ohan Swahn är anställd av ICA men går sin doktorandutbildning på Gryt hyttan som hör till Örebro universitet. Han kallar sitt forskningsområde för »sinnes marknadsföring«. Forskningsprojektet går bland annat ut på att utveckla en metod för hur man kan beskriva mat och sedan utveckla marknads föringsmodeller utifrån det. Syſt et är bland annat att underlätta för kunden att göra val i butiken. För att kunna göra sensoriska beskrivningar av mat har han tillsammans med en forskargrupp tagit fram ett nytt sätt att använda språket. – I stället för att beskriva en råvara som fräsch eller god (vem bestämmer vad som är gott?) kanske rucola kommer att beskrivas som pepprig och någon annan sallad som krispig och något bitter, berättar han. Och det här är ingenting som Johan Swahn har tagit rakt ur luſt en. Allting har skett på forskningsnivå med en riktig djupdykning i området där sinnesupplevelser möter språket och marknadsföringen. Experter från Grythyttan (måltidscentrum och högskoleutbildning) har suttit i smakpanelen, men även»vanliga« konsumenter har fått beskriva sin upplevelse av exempelvis en frukts doſt och smak. Sedan har Johan tagit fram modeller för hur man kan beskriva en viss produkt. Nu har det blivit dags för fl er att ta del av detta, när de första produkterna presenteras i butik. Först ut är ICAs packade potatissortiment, och strax däreſt er kommer ICAs fi nbladiga sallader i påse med beskrivande text som ska hjälpa konsumenterna att göra medvetna val. I smakguiden i den gröna rutan använder vi oss av det sensoriska språket, som ger dig en bättre bild av vad det är du köper. BÄTTRE, ROLIGARE, MER INSPIRERANDE FÖRPACKNINGAR På baksidan av våra nya förpackningar hittar du tips på användningsområden, hur produkterna smakar och vad de passar till. Det gör det lättare att prova dig fram till nya favoriter. MED EN TOUCH AV MELON I vinvärlden har man nått långt vad gäller det sensoriska språket. »Som en jordig leråker om våren«, »med en frän doft av stall« och mängder av hänvisningar till körsbär, krusbär och melon, ja de är alla försök att beskriva smak och doft hos vin. Nu arbetar doktoranden Johan Swahn med att hitta ett liknande sätt att beskriva frukt och grönt. Matnyttigt från ICA POTATIS ÄR EN SMAKSAK! Kolla i smakcirkeln på förpackningen så hittar du din favorit. En sticker berättar... Stickers i olika färger på ICAs äpplen berättar vilken kvalitetsnivå de har. Du kan snabbt se om äpplet är svenskt genom att leta efter den svenska flaggan. Gul sticker står för bra kvalitet till bra pris. Storlek och smak kan variera något efter säsong. Svart sticker står för riktigt hög kvalitet. Noggrant sorterade efter storlek, färg och smak. En svensk flagga visar om äpplet är svenskt. Silverfärgad sticker sitter på de allra finaste äpplena, utvalda på grund av sina egenskaper och med smak utöver det vanliga. BUFFÉ 10 • 2 010 33 FOTO TOMMY HWITFELDT »Fast med krispiga inslag och stort tuggmotstånd. Pepprig med pepparrotsinslag. Rucola Nötig, med nyanser av gräslök, viss beskhet«
Buffé Sida 34
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40