WE 1
WE TACK VARE OSA TALAR ALLA OM ARBETSKLIMATET
WE MYNK SPRIDER KUNSKAP OM ARBETSMILJÖN
WE ASTRAZENECA STRÄVAR EFTER ATT BLI BÄST
WE OSA BYGGDES IN I HELIOS-PROJEKTET
WE BYGGBRANSCHEN HÅLLER NOLLAN
WE FÖRETAG DÅLIGA PÅ ATT MOTVERKA STRESS
WE AGERUS GÅR I SPETSEN MED HJÄLP AV FORSKNING
WE SSG ON SITE TAR INDUSTRIN MED STORM
WE PROFIL: ÅSA BERGMAN KONCERNCHEF SWECO
WE JAPANS NYA LAGAR MINSKAR ARBETSHETSEN
WE LÅNG NATTS FÄRD MOT DAG I KINA
WE OMFATTANDE ETIK-PROTESTER I SILICON VALLEY
WE STORA ENSO GÅR I BRÄSCHEN FÖR ETIK INOM AI
WE PÅ BOLIDEN ÄR SÄKERHET = EFFEKTIVITET HÄR ÄR SÄ
KERHET OCH EFFEKTIVITET TVÅ SIDOR AV SAMMA MYNT I Boliden, som ligger långt framme i den digitala utvecklingen, går effektivitet och säkerhet hand i hand. »Vi har två tydliga uppdrag i våra forskningsprogram - det ena är att öka produktivitet och konkurrenskraft och det andra är att höja säkerheten« , säger Peter Burman, som är programansvarig för Bolidens framstående forskning kring gruvautomation. TEXT: CARL JOHARD Boliden efterlyser fler riktigt autonoma maskiner i gruvorna. ändå sämre produktivitet, eftersom de inte har lyckats integrera den i verksamheten. Vad är det då för poäng med ny teknik om man inte kan använda den?« undrar Peter Burman. Han menar att den viktigaste utmaBoliden har länge varit ett av de industriföretag som gått i bräschen för digitaliseringsutvecklingen. »Ja, vi har ansträngt oss för att ligga långt framme när det gäller teknikutveckling. Men vi har upptäckt att isolerade tekniksatsningar inte räcker. Ännu viktigare är att få med oss människorna, som ska använda tekniken, och lagstiftarna, som ska möjliggöra att vi över huvud taget kan dra nytta av tekniken«, säger Peter Burman, programansvarig för Bolidens forskning kring gruvautomation. Människan i centrum En viktig lärdom av Bolidens automatiseringsarbete så här långt är nämligen att framgång ytterst sällan handlar om tekniken. »Istället är det människorna, som borde vara i fokus. Många bolag har köpt modernare teknik än Boliden, men de har ningen är att skapa en förståelse hos medarbetarna för hela systemet. »Var och en måste kunna se vilken roll den egna lilla delen spelar för helheten och hur allting hänger ihop i en enda lång kedja. Det är först då fördelarna med digitaliseringen går att utnyttja fullt ut. Inom gruvindustrin öppnas dessutom nya möjligheter när de långtgående förändringarna ger reella resultat.« Digitalisering i sin linda Enligt Peter Burman befinner sig AIutvecklingen fortfarande i sin linda inom svensk basindustri. »Inom Boliden har vi under senare år jobbat mycket med just digitalisering, men ärligt talat har robotiseringen hittills inte kommit särskilt långt. Idag finns det helt enkelt inte så mycket autonom utrustning och så många autonoma maskiner ute på marknaden.« Robotiserade lastsystem och fjärrborrar Lite har dock hänt. Idag använder sig Boliden av automatiska lastsystem från Sandvik, samtidigt som företaget fjärrborrar i dagbrotten. »Men denna verksamhet sker alltid inom avskärmade områden. Det är helt enkelt gamla system, som bygger på robotceller och låsta grindar in till den aktuella delen av gruvan. Även när det gäller fjärrborrningarna stänger vi av aktuella dagbrottsområden och fjärrstyr borrningarna, så att vi kan slå av systemet när någon närmar sig maskinen.« Fjärrstyrda hjullastare Tillsammans med Volvo Lastvagnar pågår även forskningsförsök med förarlösa och fjärrstyrda hjullastare. »Även här förutsätter detta avlysta områden. Grundtanken är att de självkörande hjullastarna ska bidra till att minska skaderisken och att betydligt färre arbetare ska behöva befinna sig i de mest riskfyllda zonerna. Säkerhet är alltid vårt huvudsakliga mål«, säger Peter Burman. 42 FOTO: BOLIDEN
WE KRÖNIKA: ALEXANDER TILLY OM MOBBNING