Mer Smak 1
MEDLEMSSIDORNA / November Malin Berggren Griffith
s är kurator på Bris och en av dem som tar emot samtal från barn som behöver en vuxen att tala med. En krona från varje paket sålt Änglamarkskaffe går till We Effect. Coops mjölkpaket bidrar till barns kännedom om Bris. Skänk din pant och stötta Vi-skogens trädplantering. Tillsammans gör vi världen bättre Tack medlemmar! December är givmildhetens tid och det märks inte minst på Coops medlemmars vilja att skänka pengar för att skapa en bättre värld – år ut och år in. – Att vi tillsammans bidrar och gör skillnad faller sig naturligt för oss som kooperation, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop. COOPS MEDLEMMAR KÄNNETECKNAS av en sällsynt givmildhet. Under 2022 samlades hela 22 miljoner kronor in, vilket var en ökning med fem miljoner från året dessförinnan. En imponerande siffra med tanke på inflation och ökade omkostnader generellt för de svenska hushållen på senare år. Marknadschef Johan Öhlin tolkar det som ett bevis på hur kooperationen fungerar. – Hela grundidén är ju att ge något tillbaka till medlemmarna och till samhället – och därigenom också arbeta för en mer hållbar värld, säger han. MÖJLIGHETERNA ATT BIDRA är minst lika stora i år, då två av organisationerna inom 40 kooperationen dessutom jubilerar – We Effect som fyller 65 år och Vi-skogen som firar 40. – De båda är ju en del av KF och att de har funnits så länge visar på vikten av deras arbete, säger Johan Öhlin. We Effects uppgift är att i klimatkrisens spår hjälpa bönder i drabbade områden att säkra upp mark så att fler människor kan försörja sig på sina grödor. Vägen går via samarbeten med kooperativa organisationer på plats. Vi-skogen har å sin sida de senaste 40 åren bidragit till både bättre klimat och förbättrade förutsättningar för odling, genom att enträget fortsätta kampen att plantera träd i områden där behoven är stora. COOPS MEDLEMMAR BIDRAR till den sistnämnda genom att trycka grönt (Biståndsknappen) vid pantning samt via köp av papperskasse i butik. We Effect stöttas främst genom funktionen Bistånd på köpet – där kunder som handlar via Coop Mastercard eller Coop Matkonto kan välja att automatiskt avrunda summan med en krona uppåt – men också via att en krona från försäljningen av Änglamarks kaffe går till organisationen. Såväl Vi-skogen som We Effect stöttas också genom att medlemmar skänker bort poäng via Poängshoppen. Allt enligt modellen att det ska vara enkelt att hjälpa – vilket också är fallet i samarbetet med Bris. Sedan 2020 har Coop stöttat för att säkra upp så att organisationen kan ha sin telefonlinje öppen dygnet runt. Finansieringen sker via försäljning av Coops egen mjölk i butik samt försäljning av Coops pepparkakor till jul. Under hösten försågs mjölkpaketen också med en QR-kod genom vilken barn kan leta sig fram till ett hemligt Snapchatfilter som i sin tur ger information kring var det finns hjälp att få. En satsning i rätt tid – behovet av stöd för barn och unga när julen nalkas är stort. – Vi har miljontals personer runt om i Sverige som tar del av våra mjölkpaket varje månad och därför gör vi den här satsningen med Bris. Att hjälpa barn och unga som har det svårt är ett lika stort som viktigt uppdrag, säger Johan Öhlin. ❤ mer smak nr 7 2023