Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 1
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Om E
inar Mattsson
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 ”Jag
lockas av engagemanget som finns i familjebolag”
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Enga
gemang och innovationskraft i en utmanande tid
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Året
i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Ett
år av omtanke
KUND / FASTIGHETSFÖRVALTNING s antalet felavhjälp
ningsuppdrag minskade med 1500. Det här beror inte på att vi från vår sida stoppade eller sköt upp åtgärder, utan snarare att hyresgästerna valde att avvakta eller att på egen hand lösa mindre problem. Man ville helt enkelt undvika onödig kontakt och på så sätt visade man också hänsyn mot oss”. Joakim blev varnande exempel Under hösten kom tecken på en andra våg av pandemin. Några dagar in i oktober gick Joakim ut till sin personal i en video och höll ett brandtal om vikten av att inte slappna av. Två dagar senare insjuknade han i covid-19. ”Jag höll inte distans och blev smittad i hemmet, vid en familjemiddag. Lyckligtvis blev ingen allvarligt sjuk och inga utomstående smittades. Dessutom kom det något gott ur det onda. Vi höll ett digitalt stormöte för personalen där jag hemifrån passade på att använda mig själv som ett varnande exempel och förklarade hur lätt hänt det är att bli smittad, eller att smitta andra, om oturen är framme. Det mötet bet hårt på mina medarbetare och tidpunkten kunde inte vara bättre med tanke på att andra vågen stod för dörren”. Viktig lära för framtiden Den snabba digitala omställningen i verksamheten motverkade risken för smittspridning och gjorde arbetet överraskande effektivt. ”De digitala mötena förenklade för alla att delta och gav möjligheter till direktrespons på ett helt annat sätt än med mejl – allt det här underlättade när vi behövde sätta nya rutiner på plats. Det digitala arbetssättet blev snabbt en del av vardagen och nådde ända ut till personalen i servicebilarna”. När Joakim summerar intrycken av år 2020 blir det oundvikligt att reflektera över framtiden. ”Tyvärr måste jag utgå från att det här inte var någon enstaka företeelse. Vi lever i en globaliserad värld och kommer att drabbas av nya kriser. Det viktiga är att vi tar med oss allt vi lärt under corona-pandemin, så att vi kan agera ännu bättre om det händer liknande saker i framtiden. För oss finns inget viktigare än att ta hand om hyresgästerna och se till att de har det tryggt och bra i sina bostäder”, avslutar Joakim Attevall. // »Hyresgästerna uppskattar att skriva kontrakt via FaceTime« Kristina Clement älskar att träffa människor. Men det visade sig att hennes partner tillhör riskgruppen för corona. Kristina fick snabbt övergå till nya sätt att lösa sitt uppdrag som biträdande förvaltare. ”DET FANNS INGENTING att tveka över, för mig var det nödvändigt att helt ändra på mitt arbetssätt och gå över till distansarbete. Min partner tillhör riskgrupp och det var uteslutet att fortsätta jobba på kontoret, och att dagligen träffa människor för visningar, besiktningar och kontraktsskrivning”. Det menar KRISTINA CLEMENT, som är biträdande förvaltare i en förvaltningsgrupp med ansvar för fastigheter och hyresgäster i centrala Stockholm, med tyngdpunkt på Södermalm. Gruppen består av åtta personer och har sin bas på Einar Mattssons huvudkontor på Rosenlundsgatan. ”Förvaltarna i gruppen jobbar i huvudsak med hårdvaran, fastigheterna, medan vi som är biträdande förvaltare ägnar oss åt mjukvaran, hyresgästerna”, förklarar Kristina med ett leende. ”Jag trivs som fisken i vattnet i företaget och får så mycket glädje av att möta hyresgästerna och hjälpa dem i olika frågor kring boendet. Det absolut roligaste är att uppleva reaktionen när jag berättar för en yngre person att vi kan erbjuda ett förstahandskontrakt. Där kan man tala om äkta glädje!” Fria händer, trygg uppbackning Einar Mattssons förvaltningsbolag tog genast ett samlat grepp om situationen. Med utgångspunkt från Folkhälsomyndighetens rekommendationer och koncernens beslut tog fastighetsförvaltningen frågorna vidare i konkreta riktlinjer och hantering av leveransen till boende, lokalhyresgäster och fastighetsägare. Genom kreativitet och 18 handlingskraft bidrog sedan medarbetarna i hög grad till lösningar och snabb omställning i olika delar av verksamheten. Kristina tog möjligheten att själv anpassa sin lösning för att kunna arbeta helt på distans. ”Jag fick fria händer att agera på mitt sätt och kände att företaget litade på mig. Kommunikationen internt uppdaterades hela tiden på vår interna covid-sida och bidrog till att jag kunde känna mig informerad och trygg”, förklarar Kristina. Hyllar kontraktshanteringen Kontraktsskrivningar sker normalt i fysiska möten. Dels för att informera den nya hyresgästen och lösa det formella med utbyte av underskrifter, dels för att få börja lära känna personen och bygga en relation. ”Jag var inte orolig för den personliga kontakten, mycket går ju att lösa per telefon och jag använder gärna Facetime om det är okej för hyresgästen. Det var den formella delen som var utmaningen tills jag kom på idén att utbyta kontraktshandlingar och sköta underskrifter med hjälp av skanner och e-post. Originalen skickades även med vanlig post, förstås”. Hemkontoret utrustades följaktligen med skanner och skrivare och från hyresgästernas sida hörde Kristina bara lovord. ”De är tacksamma för hur vi löst det och flera har gett uttryck för att de upplever hanteringen som både professionell och snabb. För mig var företagets stöd viktigt och det är stärkande att jag på så kort tid klarade av att skapa en lösning som fungerade för alla”. Besikta på distans Inför avflytt utför Kristina normalt fysiska besiktningar med eller utan sällskap av hyresgäst. Nu fick besiktningarna genomföras på distans där hyresgästen filmade eller tog bilder under besiktningssamtalet. Inför besiktningen fick hyresgästen all information skriftligt via mejl. ”Det har fungerat över förväntan. Tidsbokningen blir mycket enklare och vid själva besiktningarna märkte jag en annan positiv effekt. Normalt upplever många besiktningen som stressande, men nu blev det tvärtom. s
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Nova
Park – ett värdefullt tillskott till Hagastaden
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Kons
tverken som flyttade in under 2020
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Närh
et och trygghet i ett spirande Hjulsta
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Gott
om rum för skaparlust i Vårberg
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Rätt
driftpartner berikar både affären och hyresgästrelationen
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Uppd
rag: Att göra verklighet av visioner
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Så s
ka Stockholm växa med kvalitet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Attr
aktivt läge där många kan känna sig hemma
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Det
blir lätt att leva grönt och skönt på Telefonplan
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Attr
aktivare bostadsområden med nöjda lokalhyresgäster
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Dubb
la initiativ för minskat klimatavtryck
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Popu
lärt med yrkesväxling inom koncernen
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Ekon
omin 2020 i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Håll
barhetsredovisning 2020
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Fast
ighetsbestånd & projektportfölj