Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 1
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Om E
inar Mattsson
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 ”Jag
lockas av engagemanget som finns i familjebolag”
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Enga
gemang och innovationskraft i en utmanande tid
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Året
i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Ett
år av omtanke
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Nova
Park – ett värdefullt tillskott till Hagastaden
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Kons
tverken som flyttade in under 2020
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Närh
et och trygghet i ett spirande Hjulsta
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Gott
om rum för skaparlust i Vårberg
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Rätt
driftpartner berikar både affären och hyresgästrelationen
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Uppd
rag: Att göra verklighet av visioner
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Så s
ka Stockholm växa med kvalitet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Attr
aktivt läge där många kan känna sig hemma
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Det
blir lätt att leva grönt och skönt på Telefonplan
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Attr
aktivare bostadsområden med nöjda lokalhyresgäster
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Dubb
la initiativ för minskat klimatavtryck
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Popu
lärt med yrkesväxling inom koncernen
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Ekon
omin 2020 i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Håll
barhetsredovisning 2020
HÅLLBARHETSREDOVISNING Människan – socialt värdes
kapande Einar Mattsson värnar om trivsel och trygghet för alla som bor i våra hus och områden. Det sociala värdeskapandet ger effekt när många tillsammans tar ansvar för ordning och reda. Tryggheten ökar. Stoltheten likaså. Våra bostadsområden blir både mer hållbara och mer attraktiva. SOCIALT VÄRDESKAPANDE är ett perspektiv på hållbarhet som vi har med oss i allt vi gör. För oss är socialt värdeskapande inte ett projekt, utan ett enträget och långsiktigt arbete för trivsel och trygghet i våra bostadsområden. Vår roll är att vara en så bra fastighetsägare som möjligt. Det betyder att vi tar ansvar för det vi kan påverka tillsammans med våra hyresgäster och att vi är en trovärdig samarbetsparter till aktörer som är helt avgörande för att vi alla ska lyckas med trygghetsarbetet. Till exempel kommun, socialtjänst, polis, skola och andra verksamheter. Förutsättningarna ser olika ut i olika områden, men det sociala värdeskapandet är grundläggande överallt. Där människor trivs och vill bo kvar, växer tryggheten och stoltheten. Att långsiktigt arbeta för trygghet gör bostadsområdet mer attraktivt och alltsammans bygger på något så grundläggande och självklart som ordning och reda. Proaktivt arbete för sammanhållning och utveckling För oss handlar ordning och reda om alla delar i vår relation till kunden – alltifrån den personliga dialogen och hanteringen av ärenden, till att bostäderna är säkra och funktionella och att området är rent, tryggt och välskött. Att arbeta för levande utemiljöer, naturliga mötesplatser och lokalhyresgäster som tillför värde bidrar också till trygghet. Att systematiskt motverka olovlig andrahandsuthyrning och obehöriga i husen minskar oron. Goda exempel inspirerar fler att följa efter och när människor upplever sig sedda och trygga och lär känna sina grannar, bryr de sig mer om sina hus och bostäder. Den sociala sammanhållningen stärks och våra kunder delar med sig av sina synpunkter och idéer. Det är i mötet med kunden vi hittar de bästa möjligheterna till utveckling och där är även de årliga kundnöjdhetsundersökningarna ett viktigt instrument. Att sedan involvera de boende i utvecklingsprojekten, oavsett om det gäller hus, gårdar eller utsmyckning, förstärker sammanhållningen ytterligare. Två aktuella attraktivitetsresor HJULSTA. Som fastighetsägare kan man göra skillnad om man gör sitt arbete väl, och länge. 2020 års AktivBo-undersökning i Hjulsta visade på ett stort lyft av trygghetsindex, från 67,1 till 73,7 procent på bara ett år. Därmed har trygghetsindex ökat närmare 25 procentenheter sedan 2014. VÅRBERG. Sommaren 2020 flyttade en daglig verksamhet, LSS, in i ett antal av våra nyrenoverade lokaler i bostadsområdet Ängsholmsgränd, Vårby. Redan vid uppstart var 18 medarbetare och 30 arbetstagare knutna till verksamheten, som ska växa ytterligare. I ett slag blev Ängsholmsgränd en levande plats, där boende och lokalhyresgäster har glädje av varandra. Läs mer om arbetet för socialt värdeskapande i Hjulsta och Vårberg på sidorna 28-31. Exempel på konkreta satsningar 2020 • Gårdar och utemiljöer rustades upp och utvecklades i Hjulsta • Belysningsprojekt i innerstaden ökade den upplevda tryggheten • Digitala låssystem för ökad trygghet och säkerhet i Hjulsta • Lokalhyresgäststrategi för levande, trygga miljöer i bl.a. Vårberg • Stöd till Läxhjälpen i Hjulsta som fortsatt visar goda resultat • Service och information till hyresgäster under pandemin • Donation till KTH för AI-forskning på Covid-19 • Fortsatt grundfinansiering av The Global Village, arrangören av Järvaveckan. // Hållbarhetsmål 2018-2020 70 MÅL: Att vara en aktiv aktör för hållbart socialt värdeskapande. DELMÅL: Identifiera aktiviteter som är värdeskapande inom samtliga verksamhetsområden.
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Fast
ighetsbestånd & projektportfölj