Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 1
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Om E
inar Mattsson
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 ”Jag
lockas av engagemanget som finns i familjebolag”
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Enga
gemang och innovationskraft i en utmanande tid
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Året
i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Ett
år av omtanke
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Nova
Park – ett värdefullt tillskott till Hagastaden
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Kons
tverken som flyttade in under 2020
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Närh
et och trygghet i ett spirande Hjulsta
bleknat i takt med de goda effekterna av Einar Ma
ttssons långsiktiga arbete och investeringar i området. ”Det blir väldigt lätt att man fokuserar på det negativa, för i Hjulsta har utvecklingen verkligen vänt. Att statistiken bekräftar detta är jättekul. 2013 hade vi cirka tio inbrott per månad. Idag är det bara ett per år”, förklarar Ylva. YLVA FORSLUND Titel: Områdesförvaltare Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB s att se hyresgästerna och visa dem respekt, att löpande ha dialog och att involvera de boende så mycket som möjligt”. Som exempel beskriver Ylva hur teamet i Hjulsta tacklade nedskräpningen i området för ett par år sedan. ”Vi började med rutinen att alla fastighetstekniker går ut varje måndag morgon och plockar skräp. Nedskräpningen är störst på helgerna och det här gav effekt direkt. Det blev enklare att hålla efter området resten av veckan och upplevelsen av miljöerna blev mycket trevligare för alla. Vi märker att det lönar sig att gå före med gott exempel. I 2020 års kundnöjdhetsundersökning ökade indexet ”rent och snyggt” med hela tio procentenheter. Det vittnar om att boende blivit mer medvetna och tar större ansvar”, menar Ylva. Konkreta förbättringar För att bättre förstå utmaningarna behövs det lite bakgrund. Hjulsta uppfördes åren 1969-1971 som en del av miljonprogrammet. Här finns 1200 lägenheter fördelade på flera loftgångshus samt två niovånings punkthus som slutfördes så sent som 2008, samma år som Einar Mattsson förvärvade beståndet i Hjulsta. I förvärvet ingick även några fastigheter i Hjulsta Centrum. Vid den här tiden var området slitet och tyngt av sociala utmaningar. Att husen var omoderna avseende yttre säkerhet som portar, dörrar och lås underlättade inbrott och att obehöriga uppehöll sig i fastigheterna. Nedskräpning, olovlig andrahandsuthyrning och buskörning hörde också till problembilden. En problembild som dock har Flera vägar till trygghet En rad olika åtgärder i den fysiska miljön och i fastigheterna har bidragit i trygghetsskapandet. Skalskyddet är åtgärdat på en rad punkter, trapphusen har fräschats upp och fått ny belysning och arbetet med att göra källarna tryggare pågår. Utemiljöerna har också uppdaterats rejält med fotbollsplan och lekplatser, planteringar och odlingslådor, samt även grillplatser och gröna ängar för rekreation. Tre gårdar åtgärdades 2020, ytterligare tre görs i ordning 2021. Minst lika viktigt som den fysiska miljön är närheten och dialogen med de boende. Trapphusmöten hålls regelbundet och även spontant om så behövs. Hyresgästerna vet vilka som arbetar på Einar Mattsson och känner igen entreprenörerna. Områdeskontoret fungerar som nav, där hyresgästen träffar Einar Mattsson-medarbetare med olika bakgrund och språkkunskaper. Därtill besiktas samtliga lägenheter vartannat år, vilket ger goda möjligheter att fånga upp önskemål eller problem. ”Hyresgästernas engagemang har varit avgörande för att Hjulsta i dag är ett lugnt och grönskande område med god stämning”, menar Ylva. Alla bidrar i attraktivitetsresan Varje år, med undantag för pandemiåret 2020, arrangerar områdesförvaltningen aktiviteter som främjar gemenskapen bland boende. Hjulstadagen är en familjedag i maj där hyresgästerna bjuds på underhållning och kul aktiviteter för barnen. Återkommande är även fotbollsturneringen för de yngre och trygghetsvandringar med hyresgästerna i området. Ett värdefullt engagemang i Hjulstas lite äldre ungdomar är Einar Mattssons stöd till Stiftelsen Läxhjälpen. Initiativet möjliggör för 30 elever i årskurserna 8–9 på Hjulstaskolan att få hjälp med läxorna i alla ämnen, med fokus på kärnämnena matematik, engelska och svenska. Läxhjälpen bidrar varje år till att fler ungdomar får gymnasiebehörighet och en chans att påverka sin framtid. Mer ljus på tryggheten Nästa stora steg i underhållsarbetet är att göra Hjulsta ljusare – all loftgångsbelysning ska bytas ut med början 2021. ”Det här kommer att göra stor skillnad för Hjulsta. Belysningen kommer även att lysa utåt, så att det även blir ljusare runtomkring husen. Vi har nyligen träffat ljusdesignföretaget och har utsett en första provfastighet. Projektet ska vara klart 2022 och jag är övertygad om att alla som ser förändringen kommer att säga wow, säger Ylva nöjt. ”Här kan vi göra skillnad” Ylva Forslund och hennes elva medarbetare i Hjulsta har ett förvaltningsteam som brinner för sin uppgift. Själv fick Ylva upp ögonen för Hjulsta i samband med ett internt studiebesök, strax efter Einar Mattssons förvärv av området. ”Det var någonting som fastnade hos mig när vi gick på rundvandring. Därför behövde jag ingen betänketid när en tjänst blev ledig i januari 2013. Att komma hit och bli en del av teamet är det bästa jag gjort. Känslan finns kvar – här kan vi göra skillnad”, försäkrar Ylva Forslund. // Om Hjulsta HYRESRÄTTER Antal bostäder: 1 194 Byggår: 1971/2008 Område: Hjulsta, Stockholm Antal huskroppar: 14 Antal fastigheter: 16 Lokalyta i Hjulsta centrum: 1 454 kvm Egen tunnelbanestation: Ja Skolor: Tre förskolor, en grundskola och en grundsärskola 29
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Gott
om rum för skaparlust i Vårberg
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Rätt
driftpartner berikar både affären och hyresgästrelationen
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Uppd
rag: Att göra verklighet av visioner
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Så s
ka Stockholm växa med kvalitet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Attr
aktivt läge där många kan känna sig hemma
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Det
blir lätt att leva grönt och skönt på Telefonplan
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Attr
aktivare bostadsområden med nöjda lokalhyresgäster
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Dubb
la initiativ för minskat klimatavtryck
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Popu
lärt med yrkesväxling inom koncernen
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Ekon
omin 2020 i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Håll
barhetsredovisning 2020
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Fast
ighetsbestånd & projektportfölj