Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 1
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Om E
inar Mattsson
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 ”Jag
lockas av engagemanget som finns i familjebolag”
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Enga
gemang och innovationskraft i en utmanande tid
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Året
i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Ett
år av omtanke
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Nova
Park – ett värdefullt tillskott till Hagastaden
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Kons
tverken som flyttade in under 2020
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Närh
et och trygghet i ett spirande Hjulsta
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Gott
om rum för skaparlust i Vårberg
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Rätt
driftpartner berikar både affären och hyresgästrelationen
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Uppd
rag: Att göra verklighet av visioner
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Så s
ka Stockholm växa med kvalitet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Attr
aktivt läge där många kan känna sig hemma
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Det
blir lätt att leva grönt och skönt på Telefonplan
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Attr
aktivare bostadsområden med nöjda lokalhyresgäster
»Varje område har sin profil och sina behov. Vi s
ka arbeta långsiktigt för att tillföra rätt kvaliteter och bygga givande relationer med våra lokalhyresgäster.« s är Christian en nyckelperson i arbetet med att höja kompetensen och driva utvecklingen framåt. Under hösten ledde han arbetet med att ta fram den nya kundvårdsplanen. ”Vissa delar var redan påbörjade, andra tillförde jag längs vägen. Grundläggande för mig är att vi finns nära och förstår hyresgästerna, att vi har struktur och forum för dialog och att vi långsiktigt är lyhörda för kundernas behov och visioner. Nu är kundvårdsplanen klar och sjösatt så vi jobbar aktivt med implementeringen”, fortsätter Christian. ”Kundvårdsplanen är ett hjälpmedel för alla oss som jobbar med fastigheterna. Den ger oss redskap för att proaktivt och systematiskt arbeta med lokalhyresgästernas behov genom bland annat avstämningsmöten, uppföljningar och kundnöjdhetsundersökningar. Med kundvårdsplanen kommer vi att kunna sy ihop alla delar, från kontrakt och kontraktslängder till framtida frågor om eventuella omdisponeringar och anpassningar av lokaler. Genom att vara närmare kunderna och dela erfarenheter med varandra, blir vi bättre på att bistå kunden i olika frågor – alltifrån underhåll till anpassningar för att verksamheten ska kunna utvecklas”, förklarar Christian. Kundfokus med helhetstänkande Med utgångspunkt från att skapa mesta möjliga värde på varje plats är Christian mån om att lokalhyresgästerna är rätt för fastigheten och området. De ska trivas men också ha förutsättningar att bli ännu mer relevanta och lönsamma över tid. ”Varje område har sin profil och sina behov. Vi ska arbeta långsiktigt för att tillföra rätt kvaliteter och bygga givande relationer med både befintliga och potentiella hyrestagare. Strategin att se till helheten kan innebära att urvalet av möjliga lokalhyresgäster blir smalare. Lyckas vi så blir hela området attraktivare och det tjänar alla på”, säger Christian. Ett bra exempel på vad Christian menar är renoveringen av kvarteret Schönborg 6 på Södermalm. Med visionen att skapa en attraktiv mötesplats i det kulturhistoriskt värdefulla byggmästarhuset från 1960 har Einar Mattsson åstadkommit en spännande mix av bostäder och verksamheter. Den kommersiella delen går under namnet S:t Paul. Här finns såväl ett co-workingkoncept med 300 arbetsplatser, som fyra restauranger med starka varumärken och olika inriktning. I oktober 2020 tillkom ytterligare en skinande pusselbit när det prisbelönta modeföretaget Winston & Elle slog upp portarna. ”S:t Paul på Södermalm är ett utmärkt exempel på hur vi med fastighetsutveckling och rätt tänk i uthyrning och förvaltning arbetat för att skapa ett hållbart koncept där moderna verksamheter kan utvecklas och ge service till bostadshyresgästerna. Ett företag som Winston & Elle, till exempel, står för ett unikt och personligt erbjudande som passar väl in i utbudet och miljön”, framhåller Christian. Utvecklingsresan har börjat Coronapandemin har av förklarliga skäl påverkat nyuthyrningen negativt, men nyligen genomförda ROT-projekt (renovering, ombyggnad, tillbyggnad) som till exempel Geten 29 på Tulegatan, där har vi haft framgång även med de kommersiella ytorna. Generellt sett är ROT-processen ett område där Christian ser möjligheter att i framtiden lägga mer kraft på de kommersiella lokalerna och skapa bättre strukturer för planering och hantering av befintliga hyresgäster och vakanser. Han kommer nu att ta plats och representera den kommersiella sidan i en nybildad utvecklingsgrupp som inriktar sig på just ROT-processen. CHRISTIAN RIDDERBORG Titel: Uthyrningsansvarig Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB Överlag är kunskapsutbyte och erfarenhetsöverföring hjärtefrågor och Christian smider planer för en bredare kompetens- och kunskapsspridning inom Einar Mattsson. ”Tanken är att den kommersiella gruppen bjuder in till träffar där vi involverar hela förvaltningen. Dels för att skapa intresse för att utveckla de kommersiella delarna, dels för att tillföra kunskap genom att utbilda och föreläsa om nyheter och trender. Jag brinner för två saker – att få arbeta med fler kollegor och att driva förändring. Nu har vi kommit en bit på resan och det finns många saker framåt som blir kul att göra”, avslutar Christian Ridderborg. // Einar Mattssonkoncernens kommersiella lokaler TOTAL AREA 57 739 kvm FÖRDELNING Södermalm 22 127 kvm Övr innerstaden 9 626 kvm Söderförort 5 848 kvm Norrförort 5 878 kvm 49
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Dubb
la initiativ för minskat klimatavtryck
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Popu
lärt med yrkesväxling inom koncernen
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Ekon
omin 2020 i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Håll
barhetsredovisning 2020
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Fast
ighetsbestånd & projektportfölj