Kollega 1
Det finns en hemlig formel inbyggd i romantiska k
omedier som får de flesta av oss att må bra när vi ser dem. Genom att identifiera ingredienserna kan vi göra vårt arbetsliv roligare och mer romantiskt. Text Johanna Rovira Bild Colourbox, Scanpix Westerlund, universitetslektor i filmvetenskap vid högskolan i Gävle. – Temat är äldre än ljudfilmerna och återfinns faktiskt hos Shakespeare och den antika komedin, men den har två guldåldrar. Den första inföll på 1930–40-talet då arbetsplatskomedier blev jättevanliga, säger Per Westerlund. Kontoret är en tacksam miljö eftersom det är ett ställe där människor etableras som par. Den andra eran inföll mellan 1990-talet och 2005 och även om dessa filmer också ofta utspelade sig i arbetsplatsmiljöer, blev det vanligare med celebritetsmiljöer, som i Fyra bröllop och en begravning, Notting Hill och Love Actually. De senare filmerna var inte heller lika pedagogiska som sina föregångare som gärna gav publiken pekpinnar. – På 1930-talet kom till exempel filmen Åh, en sån grabb som var en rom-com om trafikfrågor, säger Per Westerlund. D Den romantiska komedin har alltid följt med sin tid. Det finns en stark utopisk dimension i rom-comen, och den pekar alltid mycket framåt. Den bygger på att kärlek måste möta en massa hinder och det är dessa som är lite av genrens attraktion. Ju mer omöjlig skillnaden är mellan parterna, desto mer spännande är det. En annan ingrediens i rom-comens berättelsemönster är att man vet med bestämdhet en romantiska komedin har alltid funnits, menar Per att det kommer att bli ett lyckligt slut och att huvudpersonerna får varandra. Filmen beskriver dock sällan hur det blir sedan – hur det fungerar att jobba sida vid sida med sin stora kärlek, eller om någon tvingas sluta på grund av en rigid policy som förbjuder arbetsplatsrelationer. Ett lyckligt slut är ett måste även om historien i sig kan vara tragisk. – Du har mail med Meg Ryan och Tom Hanks, beskriver till exempel egentligen en tragedi, om stora strukturer som äter upp de mindre, men den upplevs ändå som en romantisk komedi. – Genren kräver en etablerad filmstjärna – helst skådisar som varken är för farliga eller för slätstrukna, säger Per Westerlund, som själv är otroligt förtjust i 30-talsfilm med snabba dialoger och duktiga skådespelare. – Ska jag välja någon nyare rom-com så är När Harry mötte Sally, med Meg Ryan och Billy Crystal, en riktigt bra film – bra manus och flinkt iscensatt. Jag tycker den romantiska komedin är både en intressant och njutbar genre, på samma sätt som en söt poplåt är rolig att vissla på, säger Per Westerlund, som forskningsmässigt mest hållit på med politik i film. Att den senaste gyllene eran för romantiska komedier har mattats av beror inte på att vi ledsnat på att se arbetsplatsskildringar på vår lediga tid. Per Westerlunds teori är att det beror på att visningsformatet har ändrats. Rom-comen var den perfekta rullen för en fredagskväll framför videon eller dvd:n men i dag har de flesta av oss storbilds-tv och den kräver i stället spektakulära filmvisningar med jättefilmproduktioner som till exempel Avatar. Men den romantiska komedin förtjänar ett bättre öde än uttjatade tv-repriser kring jul och alla hjärtans dag. Även om Per Westerlund ogillar att generalisera filmpublik, och gissar att det säkert finns en och annan som mår fysiskt illa av att se romantiska komedier, så tillhör genren kategorin feelgoodfilmer som ändå får många av oss att må bättre. Dessutom visar ny forskning att kärleken är en drog – hjärnan får en kokainliknande kick av förälskelse, så en liten romans på jobbet à la rom-com-metoden kanske lättar upp och gör det roligare att gå till jobbet. Steg 6 Efter att ha bearbetat din moatjé så att denna vet varken ut eller in när det gäller dina känslor, avslöjar du, gärna genom floder av tårar och/eller nervöst stammande, att personen i fråga är dina drömmars man/kvinna och att du visserligen förstår att du inte är värdig, men att om, kanske, möjligen? Steg 5 Utse en birollsinnehavare, en möjlig partner, för att bibringa lite extra spänning till handlingen och för att göra din motspelare lite svartsjuk. Denna bifigur bör vara någon som i slutändan visar sig vara alldeles odräglig, otrogen eller i själva verket inte så värst intresserad av dig. Steg 3 Utveckla en aversion mot personen i fråga. I den romantiska komedin är det ofta personerna som i början av filmen avskyr varandra mest som får varandra på slutet. Se till att i lagom dos käfta emot personen på möten och att göra klart för alla att han eller hon är den sista personen på jorden du skulle tänka dig att knyta hymens band med. Men gör det med glimten i ögat. Steg 4 Genom noggrann planering och list ser du till att stöta ihop med din kombattant i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Även om du måste verka bestört och motvillig vid varje möte, blir dessa ”spontana” träffar en chans för dig att låta personen undan för undan upptäcka din otvetydiga dragningskraft samtidigt som du själv börjar inse att din motspelare har sina poänger. PS: Om du redan har ett lyckligt förhållande som du inte vill äventyra, kan du i stället prova på buddyfilmsmetoden. Buddyfilmer följer i princip samma mönster som rom-comen, så till vida att det handlar om relationen mellan ett omaka par som ska finna varandra över gränserna, men i vänskap, och inte romantisk kärlek. Exempel på buddyfilmer är Dödligt vapen och Djävulen bär Prada. 3-12 KOLLEGA 15